Andelsbevægelsen 2.0, en udstrakt hånd til iværksættere, demokratisk og godt for kloden er bare nogle af de prædikater, der er blevet sat på konceptet crowdfunding — hvor helt almindelige mennesker kan investere og låne mindre beløb til forretninger, de tror på.
Derfor skortede det heller ikke på lovprisninger, da den medlemsejede dagligvaregigant Coop åbnede sin nye crowdfunding-satsning i april.
Her kan lokale fødevareproducenter lige fra whiskey-producenten på Ærø til Dagli’ Brugsen i Uldum hente penge fra almindelige danskere. Det sker enten gennem lån eller donationer mod at få en gave fra producenten, såkaldte belønningsprojekter.
Men trods den positive modtagelse har der ikke været lutter guldregn over iværksætterprojekterne, viser en gennemgang, som Berlingske har foretaget.
Et bindeled til Coops medlemmer
17 pengesøgende projekter havde 2. juni indsamlet knap 30 procent af det ønskede beløb på Coop-platformen.
To af belønningsprojekterne er indtil nu blevet fuldt ud finansieret, imens seks afsluttede låneprojekter har fået alle pengene hjem.
Det er fire projekter med de kendte Coop-leverandører Thise Mejeri og Fejø Frugt, der samlet tegner sig for langt størstedelen af lånebeløbene.
Coop-projektdirektør Charlotte Skovgaard forklarer, at hele øvelsen går ud på, at Coop Crowdfunding skal være bindeled mellem de 1,7 million medlemmer, og de mange spændende fødevareproducenter, der mangler penge til at gennemføre projekter. Selv om der har været stor interesse, erkender hun, at den godt kunne have været større.
»Særligt låneprojekterne er blevet rigtigt godt modtaget. I forhold til belønningsprojekterne er vi bevidste om, at der alligevel er et stykke vej fra at synes, det er en rigtigt god idé og så til rent faktisk at give 200 kroner,« siger Charlotte Skovgaard.
Projektdirektøren mener, at det tager tid at få folk til at kaste sig over crowdfunding.
»Vi vil gerne forstå historien bag den mad, vi spiser, og det vi drikker. Og så er der altså også folk, der har stigende interesse for dyrevelfærd og økologi, men det tager tid at gøre crowdfunding folkelig.«
Inden 2. juli skal halvdelen af projekterne, der blev sat i gang ved projektets begyndelse i april, være finansieret, fortæller projektdirektøren, der føler sig overbevist om, at det bliver nået. Hun hæfter sig ved, at der er udbudt 21 projekter, som samlet set har rejst 6,5 mio kroner eller godt 60 procent.
Det kniber dog især med at få de mindre iværksætteres projekter finansierede via Coop-platformen. Det er projekter, som Charlotte Skovgaard betragter som mere idealistiske. Her var der 2. juni kun skrabet halvanden million sammen. Alligevel er Charlotte Skovgaard fortrøstningsfuld.
»Vi fornemmer, at vi ramte en stemning med projektet, og så skal vi lære, hvad er det for typer projekter, danskerne gerne vil støtte. Er det idealistiske projekter, eller er det håndgribelige, og der er vi stadig ude i en læringsfase,« siger Charlotte Skovgaard.
Pengene under madrassen
Hun konkluderer, at der stadig er et arbejde med at få bredt konceptet ud. I Danmark har der ikke været tradition for at investere sine penge i mindre virksomheder, og crowdfunding er da også et relativt nyt fænomen.
Hvor crowdfunding måske indtil videre har været for velhavende mænd med adresse nord for København, er Coops mission at ramme bredere, forklarer Charlotte Skovgaard.
»Danskerne har utroligt mange penge liggende under madrassen. Det vil være godt, hvis vi skaber arbejdspladser og værdi ved at aktivere den del af befolkningen, der ikke bare interesserer sig for Mærsk og Novo-aktier. Kigger du på kvinder, vil mange gerne investere, men det betyder noget, at der er et bæredygtigt formål.«
I Flex Funding, der er en af de etablerede crowdfunding-firmaer herhjemme, mener direktør Henrik Vad, at Coop med sin satsning når ud til et bredere publikum ved hjælp af den digitale platform. Han påpeger dog også, at der mindre afkast.
»Coop er nok mere con amore, hvilket vel kan forklare, hvorfor der tilbydes et så lavt afkast til långiverne som fire procent,« skriver han i en mail.
Coops crowdfunding-platform er i første omgang et pilotprojekt, der skal teste perspektiverne for crowdfunding i Danmark.