Coop hæver prisen på flæskesteg samt en række andre dagligvarer lige op til jul

Flere hundrede dagligvarer bliver dyrere i Coops butikker, der bl.a. tæller Superbrugsen, Irma og Fakta. Konkurrent fastholder priserne.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø. Handlende med indkøbsposer fra Superbrugsen.
Læs mere
Fold sammen

Det bliver dyrere for danskerne at lægge flæskesteg, mel og brød i indkøbskurven hos bl.a. Kvickly og Fakta i julemånederne.

Tirsdag sætter Coop, der står bag dagligvarebutikkerne Kvickly, Irma, Fakta, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen, priserne op på flere hundrede varer, fortæller kommunikationschef for Coop, Jens Juul Nielsen til Finans.dk.

Prisstigningerne rammer bl.a. dagligvarer såsom flæskesteg, toiletpapir, mel og brød, uddyber han til Berlingske Business.

Jens Juul Nielsen forklarer, at prisstigningerne sker, fordi Coop samlet set har sat priserne for meget ned på en række varer det seneste år.

»Der var nogle varer, der simpelthen var blevet for billige til, at vi kunne have en rimelig avance på dem,« siger han:

»Prisstigningerne sker simpelthen for at få det hele til at hænge sammen.«

Hvordan kan I over for jeres kunder forsvare, at I sætter priserne op netop nu, hvor juleindkøb banker på døren og inflationen i Danmark samtidig er nul?

»Fordi vi på det seneste har haft meget prisfald,« siger Jens Juul Nielsen og tilføjer, at priserne ganske enkelt er blevet for billige i forhold til den budgetterede indtjening på dem.

Skal supermarkedskæden have råd til både husleje og løn, er der ikke plads til, at priserne er sat ned i den grad, som det har været tilfældet i butikkerne, siger Jens Juul Nielsen.

Han vurder, at der ikke er dagligvarer, som butikkerne decideret har mistet indtjening på, men han understreger, at varerne ikke skal foræres væk.

Samtidig bebuder Jens Juul Nielsen, at Coop er parat til at tilpasse priserne igen efter nytår, hvis markedsvilkårene ændrer sig.

Men han afviser han, at prisstigningen sker netop nu, hvor kunderne købere ekstra mange dagligvarer op til jul.

»Tværtimod er det vigtigt for os at have konkurrencedygtige priser. Forbrugerne er ekstremt opmærksomme på, hvad priserne er på flæsesteg og mange andre nøglevarer op til jul. Derfor vil vi også have konkurrencedygtige priser. Ellers sender vi kunderne over til konkurrenten,« siger Jens Juul Nielsen.

Jens Juul Nielsen, er det konkurrencedygtige priser, når Dansk Supermarked ikke forventer at sætte priserne op?

»Det vil ikke være dyrere at handle hos os end hos konkurrenterne.«

Kan du garantere det?

»Samlet set bliver det ikke dyrere.«

Coop driver 1.200 dagligvarebutikker landet over og omsætter årligt for 45 mia. kr. Selvom indtjeningen i koncernen er forbedret over det seneste år, kæmper Coop fortsat med sin discountkæde Fakta, der i fjor fik et nyt trecifret millionunderskud. Det skriver finans.dk.