Coop bremser op i Tyskland

Tidligere var Coops målsætning at opnå en stor bid af grænsehandelsmarkedet syd for grænsen, men nu trykker den nye topchef på bremsen.

Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, besøgte kort efter åbningen Faktas nye grænsebutik i Harrislee ved Flensburg. Til venstre Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, og i midten Fakta Tysklands direktør, Ronny Glendemann. Arkivfoto: Claus Fisker Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kriseramte Coop trækker følehornene til sig efter et forsøg på at erobre en del af det store grænsehandelsmarked syd for den danske grænse.

Tidligere topchef Jesper Lien ønskede, at Fakta skulle ekspandere i Tyskland, men det ser hans afløser ikke som en god idé. Tværtimod understreger Coops nye topchef, Peter Høgsted, at han ikke anser den tyske offensiv for en prioritet i koncernen. Det er tid til at fokusere på Coops kernemarked i Danmark.

»Coop vil som en medlemsejet dansk-funderet virksomhed have sit kernefokus på hjemmemarkedet, og det vil vi bruge 99 procent af tiden på,« siger Peter Høgsted og tilføjer:

»Vi regner derfor ikke med at ekspandere yderligere end de tre butikker, vi har i Tyskland.«

Det er nye toner i forhold til forgængeren, Jesper Lien, som for et år siden udtalte, at Coop gjorde klar til at sætte sig tungt på grænsehandelsmarkedet i Tyskland, der er milliarder af kroner værd.

»Vi har etableret en Fakta-organisation i Tyskland, der kan drive flere butikker, hvis der opstår yderligere muligheder herfor, da vi selvfølgelig er interesseret i så stor en andel af grænsehandlen som muligt,« sagde Jesper Lien i marts 2013, da han samtidig proklamerede, at Faktas tredje butik i Tyskland var klar til at åbne i slutningen af 2013.

Komplikationer forsinker åbning

Det gik dog ikke som planlagt. Fakta nummer tre blev ikke klar. Siden har meldingen været, at den ville åbne i påsken, som er højtid for grænsehandel, men også den plan skrider. I stedet hedder det nu fra Coops ledelse, at den kommer til at åbne cirka 1. juni, hvilket koster Coop mistet omsætning og indtjening.

»Der er nogle komplikationer og skænderier om byggeret og råderet over grunden, som skal afgøres,« siger Peter Høgsted, topchef i Coop.

Der har været forlydender i markedet om, at Coop er blevet så træt af tingenes tilstand i Tyskland, at koncernen overvejer at afbryde sin tyske offensiv og sælge sine butikker syd for grænsen.

Oplysningen stammer fra et møde tidligere på året, hvor Coops topchef, Peter Høgsted, talte til en stor gruppe af Coops leverandører. I dag bekræfter han over for Berlingske Business, at han har forklaret leverandørerne, at de ikke skal betragte Coops forretning syd for grænsen som en del af Coops »kerneforretning«.

»Da jeg så blev spurgt, om vi kunne finde på at sælge Fakta, sagde jeg, at »det var ikke noget, vi har planer om for nuværende, men hvem ved, hvordan fremtiden bliver«,« siger Peter Høgsted til Berlingske Business.

Han mener, at Coop i dag med tilfredshed kan se tilbage på sin etårige historie i Tyskland. Omsætningen har været højere end forventet. Dog er indtjeningen ikke fulgt med i samme takt, og det koster Coop millioner at blive seks måneder forsinket med åbningen af butik nummer tre.

Indsigt i leverandørforhold

Alt i alt har indtoget i Tyskland været en god beslutning for Coop, vurderer Høgsted.

»Vi har fået det ud af det, som vi ønskede. Det gælder en indsigt i de leverandørforhold, som vi har i Danmark, contra det, man har i Tyskland, når det kommer til afgifter. Det førte til en række samtaler med vores leverandører,« siger Høgsted.

»Desuden gik vi ind i grænsehandlen for af egen kraft, og ikke baseret på rygter, at mærke, hvor stor volumen der egentlig er på øl, vand og vin dernede, så vi bedre kunne være med til at diskutere en afgiftsnedsættelse på sodavand,« siger Peter Høgsted.

Det hører med til billedet, at sodavand- og ølafgifterne i Danmark er blevet sat ned af Christiansborg, efter at Jesper Liens fortalte om ekspansionsambitioner i Tyskland. Dog melder de øvrige grænsehandelsbutikker om ligeså stærke salgstal som tidligere.