Coop alene om opbakning til fair forhandlinger

Det vækker forundring hos dagligvareleverandørerne, at Coop som den eneste danske aktør fra detailhandlen bakker op om EUs principper om fair samhandelsvilkår. Principperne tjener ikke kundernes interesse, lyder det fra Dansk Supermarked.

Coop's Food-direktør Jens Visholm i SuperBrugsen, Nordre Frihavnsgade, København Ø. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Dagligvarehandlen i de fleste europæiske lande bakker et initiativ fra EU om at fremme effektive markedsvilkår og fair samhandelsvilkår i dagligvarebranchen op. Det skal blandt andet skal sikre mindre leverandørers adgang til butikshylderne.

I Danmark har Coop med Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta under sig for nylig valgt at følge trop, men foruden de tyske kæder Aldi og Lidl, er Coop alene om opbakningen til fair samhandelsvilkår, og det vækker forundring hos dagligvareleverandørernes forening, DLF.

»Det er et underligt signal fra detailhandlen og stiller det naturlige spørgsmål: Hvorfor ikke,« spørger formand i DLF, Niels Jensen.

Dansk Supermarked og Coop er de absolut største aktører på det danske dagligvaremarked, og mens Coop har valgt at bakke det europæiske initiativ op, ser Dansk Supermarked ingen idé i at gå samme vej. Det fortæller pressechef Mads Grand.

»Vi kan ikke umiddelbart se, at det tjener vores kunders interesse at skrive under, hvorfor det ikke er noget, vi har tænkt os at gøre,« siger han.

Hårde forhandlinger

Indtil for et par uger siden har ledelsen hos Coop haft samme holdning. Både Dansk Supermarked og Coop kæmper dagligt for at tjene penge på et dansk dagligvaremarked, der er kendetegnet af danskernes store efterspørgsel på discountpriser.

De årlige forhandlinger mellem leverandører og dagligvarekæder er berygtede for at være hårde, og Coop har blandt andet været i alvorlige stridigheder med leverandører som Arla og Carlsberg. Coop har imidlertid lagt op til at styrke samarbejdet mellem dagligvarehandlens aktører – herunder leverandørerne – i koncernens erklærede mission om »at ændre danskernes madkultur«. I forlængelse heraf har koncernen nu sluttet sig til principperne om god handelsskik.
»Vi synes, det er et godt initiativ, og vi mener, det er rigtigt at tilslutte sig principperne. Det er pinligt, at Danmark er fod-slæbende på det her område, og vi vil gerne vise vejen,« siger food-direktør i Coop Jens Visholm, som ikke forventer, at underskriften vil ændre Coops tilgang til eller adfærd over for leverandørerne. Coops tidligere tilbageholdenhed over for initiativet har ifølge direktøren handlet om krav til et administrativt setup i organisationen i forhold til håndhævelse og håndtering af retningslinjerne, men det »må løses«, lyder det nu. Og det glæder Niels Jensen fra DLF.

»Det er et absolut positivt signal, at Coop er kommet med. Ikke mindst i en tid, hvor der bliver talt om at tilgodese lokale producenter,« siger han og henviser til dagligvare-kædernes øgede fokus på at udbyde lokalproducerede fødevarer.

Ifølge Niels Jensen vil samhandelsaftalen ikke forhindre hårde årlige forhandlinger, men til gengæld vil den give »en god refe-renceramme for samarbejdet«.

»Vi må erkende, at der er en stor dominans fra detailhandlens side, og det betyder, man skal være mere opmærksom på, at den dominerende position ikke udnyttes,« siger han.

Men ifølge Dansk Erhverv, som varetager detailhandlens interesser, tilfører principperne ikke noget nyt på det danske marked. Derfor har organisationen hverken anbefalet eller frarådet medlemmerne at skrive under på principperne om fair samhandelsvilkår.

»Vi har bortset fra de administrative byrder ingen problemer med principperne, men vi mener, at de afspejler, hvad der er gældende praksis i Danmark,« siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Coop offentliggør årsregnskab onsdag.