Coolshop udfordrer legetøjskæmper: Kaprer konkurrenternes udbrydere

Indtil for nyligt var de Legekædens største butikker. Men fra den 19. januar kommer fem butikker i Jylland og på Fyn til at være direkte konkurrenter, når de slår sig sammen med internetbutikken Coolshop.

BR, Toys'r'us og Legekæden kan se frem til skærpet konkurrence på legetøjsmarkedet, når Danmark om to uger får en ny legetøjsbutikskæde på markedet. Fold sammen
Læs mere

I næsten 20 år har Coolshop specialiseret sig i onlinesalg. Men fra den 19. januar kan man også møde dem fysisk, hvis man besøger Aalborg, Frederikshavn, Horsens, Silkeborg eller Svendborg.

I samarbejde med de fem butikker, der indtil for nyligt var de største i Legekæden, bliver dørene nemlig slået op til en ny kæde, der bærer navnet KiDS Coolshop.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

»Vi har længe ønsket at etablere os med fysiske butikker, men må også erkende, at det ikke er der, vi har ekspertisen,« siger Coolshops marketingdirektør og medstifter, Jacob Risgaard, om satsningen, der i første omgang kun kan findes på Fyn og Jylland, men som på sigt skal dække hele landet.

Coolshop e-handelsvirksomhed med spil. direktør Jacob Risgaard foran "robotten" der pakker brevene og kaster dem ud i store kasser efter bestemmelsested Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger.

Sammensmeltningen mellem Coolshop og de fem store butikker sker ikke uden en bismag af kontrovers. Frem til kort før nytår var de nemlig ikke bare en del af den nu konkurrerende Legekæden, men var ligefrem de største butikker i hele kæden.

I alt var det 14 af Legekædens butikker – cirka én tredjedel af kædens forretninger – der stoppede samarbejdet. Det fik Legekæden til at sende pallevis af varer til butikkerne, som de mente var forpligtede til at afsætte legetøjet selvom de havde meldt sig ud af kæden.

Men nu går fem af dem altså sammen med Coolshop, der er én af Danmarks førende webshops indenfor spil, film og legetøj. Derfor glæder Christian Vejby, der er indehaver af den kommende KiDS Coolshop i Frederikshavn, sig også til samarbejdet.

»Ligesom e-handelsbutikker har brug for en effektiv distributionskanal, har butikskæder som os brug for en stærk e-butik. Vi har en ambition og et ønske om at være lige så stærke på nettet som i vores fysiske butikker,« siger Christian Vejby, inden Jacob Risgaard fra Coolshop i pressemeddelelsen kalder partnerne for »et ideelt match for hinanden«.

»Hos KiDS Coolshop bliver børnene VIP’s. Vi kan godt lide at have det sjovt i mødet med vores kunder, og vi ønsker, at det skal være en særlig god oplevelse for børnefamilier at købe spil og legetøj hos os,« fortæller Jacob Risgaard afslutningsvist.