Containertrafik på vågeblus

65 mio. tons gods og 4,5 mio. 20-fods-containere gik for et par år siden gennem havnene i Bremen og Bremerhaven - det steg til 14,2 mio TEU's i fjor, men nu har krisen sat sine spor.

Verdens største containerskibe kræver de helt specielle Post Panamax containerkraner -kaldet Gantries.        Fold sammen
Læs mere
Foto: Carsten Teiner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

(BREMERHAVEN) Et fald i containertrafikken i tyske terminaler på 17 procent kan næsten siges at være nådigt sluppet, når man hører at bilhåndteringen i Bremerhafen – Europas tørste havn for im- og eksport af biler – er faldet med 49 procent de første otte måneder i år.

Men, som CEO for BLG Logistics Group Detthold Aden udtaler, så er globaliseringen årsag til flere års øget omsætning og samtidig medvirkende til finanskrisens omfang. Men globaliseringen er kommet for at blive – selv om krisen har sat udviklingen på stand-by.

Det er handelslogistik, der klarer sig bedst i krisen – med arbejde med forsyningskæder (SCM) fra produktion til distribution, hvor et firma som BLG Logistic nærmest er logistik partner for virksomheder som Daimler, VW, Konica-Minolta, IKEA, Siemens og internet-handelsfirmaet Tscibo.

Lang havnekaj

For sidstnævnte styrer BGL hele distribitionen fra Europas største højlager i Hamburg. 1.600 folk er anset af BLG til disse opgaver i Tyskland, men på verdensplan er det 1.600 bare hos BGL. Men Detthold Aden tager en måned ad gangen.

Bremerhafens container og bilterminal har fem kilometer havnekaj at gøre godt med. De to byer har den rigtige terminal til hvilken som helst type gods, som man siger i Bremenports GmbH & Co. KG – senest med anlægningen af Container Terminal 4 - og udvidelsen af slusen Kaiserschleuse Lock i 2010, så selv de største biltransportskibe kan bruge slusen.

De seneste årtier er der investeret milliarder af Euro i form af private og offentlige midler i områdets havne – alene 3,8 mia. kroner i CT4, som terminalen kaldes og 1,7 mia. kroner i udvidelsen af slusen.

I 2010 følger en ny dybvand terminal i Wilhelmshafen, JadeWeserPort, som skal opereres af Eurogate. De dybeste af havnene i Breman er i dag på 14,5 meter.

I omegnen af 10.000 oversøiske skibe ligger til kaj hvert år i de to havne. Og Bremerhaven har Europas største sammenhængende containerterminal – og med terminal 4 er omsætningen siden i fjor øget væsentligt – med en udvidelse af kajanlægget med 1.681 meter til 4.918 meter. Bremerhafen er i dag Europas fjerde største containerterminal.

Store rederier

De store terminaludbydere er Eurogate Container Terminal Bremerhafen, naboerne i nord og syd - henholdsvis NTB North Sea Terminal Bremerhaven og MSC Gate. Eurogate handler gods fra rederier som Cosco, Evergreen, Hanjin, Hapag Lloyd, Hyundai, Mitsui OSK Lines, NYK og Yang Ming – mens NTB, som er ligeligt ejet af Eurogate og Maersk, primært håndterer Maersks linjetrafikker – således ligger 398 meter lange Emma Maersk og søsterskibene med kapacitet på 13.000 TEU til her – og betjenes af 12 store Post Panamax container kraner (Gantries). MSC Gate ejes halvt af Eurogate og halvt af MSC (Mediterranean Shipping Company). Maersk er verdens største containerrederi – MSC er nummer to.

I terminalområdet ses også fødevareskibene til mindre regioner som f.eks. Danmark (feeder wessels) – hvor man genkender Samskip og Unifeeder. I selve Bremen Weser havneområde med Container-Terminal Weserport, hvor pramme, der kommer ad floden Weser, samt feeder-skibe lægger til. I Bremerhafen er Europa største bilterminal – BLG Logistics – hjemmehørende, mens den mindre Egerland bilterminal findes i Bremen med 200.000 kvadratmeter kajområde.

Der er mange mindre virksomheder i havneområderne i de to byer – med BLG Cargo Logistics som den største – som udbyder af logistikløsninger inden for næsten alle områder. I deres Terminal Neustädter har de sågar deres egen ro/ro-rampe.

BLG har 450.000 kvadratmeter lagerkapacitet. Nævnes skal også byens frugtterminal – med en omsætning på op mod 500.000 tons frugt – og fisketerminalen FBG Fischereihafen-Betriebsgesellschaft.

Endelig har Bremen en stor krydstogthavn, Colombus Cruise Center Bremerhafen.