Containerrederier rammes hårdt af nedskæringer

Containerrederierne står over for nedskrivninger på sammenlagt op til 35 mia. dollar på deres aktiver. Heraf tegner branchens største rederi, Maersk Line, sig for omkring 6 mia. dollar.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: © STRINGER Japan / Reuters

Det vurderer Alphaliner i sit nyhedsbrev.

Det japanske containerrederi Nippon Yusen KK (NYK) oplyste i sidste uge, at det vil nedskrive 100 mia. yen (972 mio. dollar) på sine containerskibe. Det er den største nedskrivning nogensinde i containerindustrien, skriver Alphaliner og fremhæver, at nedskrivningen repræsenterer omkring en fjerdedel af rederiets aktiver.

Bortset fra nogle enkelte japanske rederier har de fleste andre rederier ikke taget mærkbare nedskrivninger på deres containerskibe selvom de nuværende markedsværdier er et godt stykke under markedsprisen.

Alphaliner vurderer, at de 18 største containerrederier muligvis burde tage nedskrivninger på i alt 35 mia. dollar, hvis de skulle nedskrive containerværdierne med en fjerdedel, som NYK gør det.

De tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM står alene ifølge Alphaliner over for mulige nedskrivninger på omkring 15 mia. dollar fordelt med 6 mia. dollar til Maersk, godt 4 mia. dollar til MSC og omkring 5 mia. dollar til CMA CGM.