Containerrederier afventer vigtige prisforhandlinger

Verdens største containerrederier har været tungt presset af historisk lave priser for containerfragt i 2015, og efterhånden er aktørerne ved at løbe tør for ekstraordinære tiltag til at kæmpe i mod overkapacitet på verdenshavene.

Verdens største containerskib 'Mærsk Mc-Kinney Møller' i Aarhus Havn. ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

Derfor bliver denne uge ganske afgørende for rederierne, herunder også A.P. Møller-Mærsks, Maersk Line, idet der lige nu er gang i forhandlinger om store prisforhøjelser med effekt fra 1. januar.

I sidste uge steg spotprisen for fragt af en tyvefodscontainer (teu) på de tunge ruter mellem Asien og Europa med 15 dollar til 573 dollar per teu, viser data fra Shanghai Shipping Exchange, men der skal meget mere til for at bringe rederierne op på et overskudsgivende niveau.

Blandt andet derfor har flere af rederierne - også Maersk Line - varslet ganske markante rateforhøjelser med effekt fra årsskiftet.

Det danske rederi har varslet sine kunder om et ønske om at løfte raterne på Asien/Europa-ruterne med 1200 dollar per teu fra 1. januar, og det samme har den tyske konkurrent Hapag-Lloyd. Og de varslinger skulle derfor gerne give udslag i de effektive priser allerede i denne uge.

Rederierne har dog ved en stribe lejligheder forsøgt at hæve rateniveauerne i løbet af 2015, uden at det har kastet vedvarende resultater af sig, og derfor har året været ganske hårdt på ratefronten - med gennemsnitlige rater, der har været noget lavere end de foregående år.

Raterne for containerfragt på ruterne mellem Asien og Europa bundede ud i juni, hvor prisen en overgang var nede i 205 dollar per teu. Flere gange undervejs er rederierne lykkes med at løfte raterne kortvarigt, men de er i alle tilfælde igen faldet tilbage kort tid efter.

Derfor virker det efterhånden også til, at der skal nye tiltag til for vedvarende at genskabe et profitabelt niveau for priserne på containerfragt, lyder vurderingen fra Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

Blandt andet kan de igangværende konsolideringer i sektoren være med til at hjælpe på problemet, men rederierne kan også tage skeen i den anden hånd og lægge nogle skibe til kaj for at modarbejde den eksisterende overkapacitet, vurderer han.

- For hver uge, der går, bliver det mere og mere tydeligt, at der er behov for skarpere tiltag fra rederierne. Der er ikke meget mere, man kan gøre nu med slow steaming og den slags, så man er nødt til at begynde at lægge nogle flere skibe op. Det er den eneste vej ud af det morads, rederierne står i, sagde Jacob Pedersen tidligere i december til Ritzau Finans.