Containerraterne tager stort dyk

Efter en markant prisstigning i forrige uge kom spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa atter under pres i sidste uge, hvor rederierne måtte opgive en stor del af prisforhøjelsen per 1. august.

(Foto: Akriv, Iris) Fold sammen
Læs mere

Prisen på flytte en tyvefodscontainer (tue) fra Shanghai til Nordeuropa faldt med 23,5 pct. til 861 dollar efter et markant løft på 60 pct. til 1125 dollar ugen forinden. På ruterne til Middelhavet faldt prisen med 13,8 pct. til 865 dollar.

Dermed har rederierne atter måttet konstatere, at markedsmekanismerne hurtigt gør indhug i de generelle prisforhøjelser, der gennemføres fra tid til anden. Den seneste prisforhøjelse havde virkning fra 1. august, og rederierne har allerede varslet en ny runde med prisforhøjelser med effekt per 15. august.

I sidste uge annoncerede Hapag-Lloyd en ny prisstigning på henholdsvis 1550 dollar og 1250 dollar per teu på de to vestgående ruter.

Og Maersk Line fulgte tirsdag op med en varslet prisstigning på Middelhavsruten til 1250 dollar per teu - også fra 15. august. Det danske rederi, der er ejet af A.P. Møller-Mærsk og branchens største, nævner dog ikke en nypris for de nordeuropæiske ruter i sit ugentlige nyhedsbrev.

Det samlede rateindeks for containerfragt fra Shanghai og ud i verden faldt i sidste uge, hvor det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) gik tilbage med 8,7 pct. til 680,53.