Containerrater stiger voldsomt

Prisen for at fragte en container fra Kina og ud i verden er steget markant i den seneste uge, hvor det i gennemsnit er blevet omkring 40 pct. dyrere at fylde en container med varer og sende den med et skib.

Prisen for at fragte en container fra Kina og ud i verden er steget markant i den seneste uge, hvor det i gennemsnit er blevet omkring 40 pct. dyrere at fylde en container med varer og sende den med et skib. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lee Jae Won

Prisen for at fragte en container fra Kina og ud i verden er steget markant i den seneste uge, hvor det i gennemsnit er blevet omkring 40 pct. dyrere at fylde en container med varer og sende den med et skib.

Shanghai Containerized Freight Index'et (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, steg således med 41,15 pct. til indeks 759 i denne uge.

Den store fremgang skal ses i lyset af, at en række af de store rederier - heriblandt Maersk Line - per 1. november har annonceret prisstigninger i et marked, der i 2015 har været præget af historisk lave rater. Maersk Line annoncerede for nogle uger siden, at det hæver prisen med 1000 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Lave fragtrater og lav volumen var blandt årsagerne til, at A.P. Møller-Mærsk for en uge siden måtte nedjustere forventningerne til årets resultat, fordi udviklingen i containerrederiet Maersk Line ikke havde været så god som forventet.