Containerrater på Asien-Europa tager voldsomt dyk

Efter et par uger med solide ratestigninger på de store ruter mellem Asien og Europa måtte containerrederierne i denne uge igen konstatere et stort fald i fragtpriserne.

Foto: Søren Bidstrup. Efter et par uger med solide ratestigninger på de store ruter mellem Asien og Europa måtte containerrederierne i denne uge igen konstatere et stort fald i fragtpriserne.
Læs mere
Fold sammen

Ifølge data fra Shanghai Shipping Exchange faldt raterne på den vigtige fart mellem Asien og Europa med 22,9 pct. - eller 175 dollar per tyvefodscontainer (teu) - til 588 dollar per teu.

Dermed fortsætter de voldsomme prisudsving. Prisfaldet kommer således efter stigninger de foregående to uger på henholdsvis 26 pct. og 29 pct. - en fremgang, der dog kun rådede lidt bod på markante fald i ugerne 32-34, hvor spotraterne faldt henholdsvis 25 pct., 23 pct. og 27 pct.

Spotraterne har længe bevæget sig i yoyo-lignende spring med ratestigninger, når rederierne sætter priserne op, hvorefter raterne relativt hurtigt falder igen i ugerne derefter.

Maersk Line annoncerede tidligere denne uge, at rederiet igen vil forsøge at hæve raterne på Asien-Europa-ruten. Det skal ske med prisforhøjelser på henholdsvis 500 og 1000 dollar for 20- og 40-fods-containere med virkning fra 20. september.

Samlet faldt rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, med 6,4 pct. i denne uge til 673,25.

Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier, herunder danske Maersk Line, har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.