Containerkapaciteten øget mest hos Maersk Line i 2017

Den samlede containerkapacitet hos verdens 15 største containerrederier steg sidste år med 12,6 pct. til 18,32 mio. 20 fods-containere, teu. Og størst var væksten hos Maersk Line. Det skriver Alphaliner i sit nyhedsbrev.

Foto: Finn Frandsen. Containere i Nordhavn i Københavns Havn. Containere, Maersk, kran.
Læs mere
Fold sammen

Den samlede kapacitet for alle containerrederier steg til 21,51 mio. teu eller med 3,9 pct. viser opgørelsen.

Maersk Line oplevede den største vækst, da rederiets containerkapacitet steg med 26,8 pct. til 1,8 mio. teu. Det skyldtes primært overtagelsen af Hamburg Süd. Uden overtagelsen var den organiske vækst 10 pct., oplyser Alphaliner.

Købet af Hamburg Süd føjede 0,55 mio. teu til Maersk Line, og endvidere overtog det danske rederi driften af seks 13.100 teu-skibe, der tidligere blev drevet af Hanjin Shipping. Dertil kom væksten fra udvidelsen af rederiets flåde gennem nybygninger, der ifølge Alphaliner øgede kapaciteten med omkring 200.000 teu.

I 2018 ventes kapaciteten hos Maersk Line at blive øget med omkring 240.000 teu som følge af nybygninger, der leveres i årets løb.

I den anden ende at statistikken lå Hyundai Marine (HMM), der oplevede et fald i den opererede containerkapacitet på 23,9 pct. til 347.000 teu.

Det skyldes, at flere af rederiets skibe er trukket ud af ruterne over Stillehavet og til Europa, da de nu er chartret til Maersk og MSC i det strategiske rederisamarbejde 2M+HMM.