Containeralliance distanceres af rivaler inden for megaskibe

Foto: Bobby Yip.
Læs mere
Fold sammen

Rederierne i containeralliancen THE Alliance halter bagefter inden for segmentet af containerskibe af den helt store slags med en kapacitet på 22.000 teu (20-fods containere).

Det skriver Alphaliner, efter at CMA CGM og MSC, der er repræsenteret i to andre alliancer, i september bekræftede bestillinger af henholdsvis ni og 11 containerskib i megastørrelsen.

Når alle nuværende ordrer for megaskibe er leveret i marts 2020 vil de fem medlemmer af THE Alliance - K Line, MOL, NYK, Hapag-Lloyd og Yang Ming - kun have 12 skibe med en kapacitet på 18.000-22.000 teu.

Til sammenligning vil 2M-alliancen mellem Maersk og MSC have 62 og Ocean-Alliancen, som CMA CGM, Cosco, Evergreen og OOCL er en del af, vil have 51 enheder.

Trods det klart lavere antal er det ifølge Alphaliner ikke sandsynligt, at medlemmerne af THE Alliance vil lægge nye ordrer for megaskibe. Det skyldes deres finansielle situation og fokus på intern reorganisering.

Både Hapag-Lloyd og Yang Ming er på kapitaljagt hos deres respektive aktionærer for at reducere gælden, mens de tre japanske rederier i alliancen har fokus på en konsolidering af deres conainershippingservices per 1. april 2018 og derfor ikke ventes at udvide deres flåde på den korte bane.

Det kan få betydning for THE Alliances vækstmuligheder på trafikken mellem Asien og Nordeuropa, hvor megaskibene ventes at blive indsat og kan give de andre alliancer en omkostningsfordel.

Maersk hævder ifølge Alphaliner, at der er en omkostningsfordel på op til 500 dollar per teu ved anvendelse af 20.000 teu-megaskibe frem for ældre 14.000 teu-skibe.