Computerspil og streaming sikrer succesfuldt årsresultat for Egmont

Egmont satte i 2018 rekord med det bedste årsregnskab nogensinde for den store mediekoncern. Særligt digitale satsninger og strategier har haft stor betydning for selskabets vækst – herunder et større fokus på computerspil og digitale medier.

Steffen Kragh
Egmontkoncernen har gennem mange år satset på en række digitale platforme og medieformer, såsom computerspil og online handel inden for nicheområder, hvor man kan få førende positioner. Strategien er, at Egmont som en af de største mediekoncerner i Norden omdanner sine forretninger i takt med et medielandskab, der er under konstant forandring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

I en tidligere udgave af denne artikel fremgik det, at Egmont-koncernen er to tredjedele af vejen til at realisere deres mål om at omsætte for 500 mio. euro i 2020. Dette er ikke korrekt. De 500 mio. i 2020 er Egmonts mål for den samlede omsætning inden for e-handel og ikke målet for den samlede koncernomsætning.

Årsresultatet for Egmont i 2018 viser en rekordomsætning for den store mediekoncern, der ejer mere end 700 magasiner i 30 lande samt Nordisk Film. I 2018 voksede mediekoncernens omsætning med 675 mio. kroner til rekordstore 11,9 mia. kroner.

Den store fremgang skyldes ifølge koncernen selv et større fokus på digitale medieplatforme inden for e-commerce, gaming, marketingservices og TV-streaming, samtidig med, at der blev leveret indhold inden for film, bøger, magasiner og på TV 2 i Norge.

»Jeg er glad for det resultat, vi skabte i 2018 – både omsætningsmæssigt og i forhold til at producere godt indhold til kunderne. Det var et godt år,« siger koncernchef for Egmont, Steffen Kragh, i en pressemeddelelse om det succesfulde resultat.

Computerspil og digitalisering sikrer succes

Egmont har i mange år ekspanderet massivt inden for en lang og varieret række af medieformer, platforme og satsninger. Udover koncernens traditionelle distribution af magasiner og bøger har Egmont siden 2017 nemlig opbygget et betydeligt vækstområde inden for computerspil, streamingtjenester og »​gaming« gennem Nordisk Film. Således har Egmont i skrivende stund investeret mere end en mia. kroner i seks nordiske gamingselskaber, hvoraf ejerskabet af svenske Avalanche Studios er det største. Nordisk Film står også bag PlayStation i Norden, en gesjæft de har besiddet i 25 år, og har også den digitale gavekortforretning GoGift.

Dertil kommer også Egmonts indtræden på streamingmarkedet med TV 2 i Norge, der i 2018 nåede 71 procent af nordmændene på de lineære kanaler på ugentlig basis, hvortil kommer TV 2s streaming-service, TV 2 Sumo, der er Norges største målt på omsætning og har rundet 400.000 abonnenter. TV 2 har et omfattende udbud af sport og forlængede bl.a. de attraktive Premier League-rettigheder indtil 2021/22-sæsonen.

Steffen Kragh, koncernchef i Egmont

»Rammebetingelserne i medielandskabet ændrer sig hele tiden. Det indebærer, at man hele tiden kigger efter, hvor kunderne bevæger sig hen.«


Det større fokus på nyere medieplatforme som computerspil, gaming og streamingtjenester er en del af en bredere vækststrategi, der af koncernen kaldes for Grow with the Modern Consumer, og ifølge Steffen Kragh handler det om hele tiden at være opmærksom på de ustandselige skift og ændringer, der karakteriserer mediemarkedet.

»Rammebetingelserne i medielandskabet ændrer sig hele tiden, og det er særligt vigtigt at nå forbrugerne på de platforme, de bruger, når de streamer TV, film eller computerspil. Det indebærer, at man hele tiden kigger efter, hvor kunderne bevæger sig hen,« siger han.

Udover computerspil har Egmont haft stor succes med biograffilm i 2018, hvilket igen afspejles i omsætningen. Således har Nordisk Film leveret filmhit som »Lykke-Per«, Anders Matthesens »Ternet Ninja«, »Den skyldige« og »Journal 64«, mens biograferne udvidede deres position i Danmark, Norge og rykkede ind i Sverige.

Derudover satser koncernen også på digitalisering, marketing og online handel med deres produkter, medieplatforme og divisioner. Således har Egmont Publishing, Egmonts divison inden for distribution af magasiner på både print og online, bygget et stort område inden for e-commerce og har indtil videre syv selskaber i porteføljen, herunder Outnorth, Fjellsport, Bageren og Kokken og Jollyroom. Herhjemme er det magasiner som Euroman, Eurowoman, Alt for damerne, Rum og Hjemmet. Endelig har Lindhardt og Ringhof, det næststørste forlag i Danmark under divisionen Egmont Books, udviklet sin forlagsforretning digitalt og har digitaliseret mere end 40.000 titler og ekspanderer digitalt til en række lande.

»Ud over kontinuerligt at videreudvikle vores TV-kanaler, filmforretning, blad- og bogvirksomhed, så har vi fokus på at gøre vores vækstvirksomheder inden for computerspil og e-handel større, primært ved at fortsætte væksten i de bestående, og sekundært ved eventuelt at købe os ind i flere,« siger Steffen Kragh om koncernens strategi med nye medieplatforme.

Handler om traditionelt mediehåndværk

Kort sagt udvider Egmont i disse tider markant på tværs af platforme, medier og sågar lande. På spørgsmålet om, hvor Egmont som medievirksomhed er på vej hen i fremtiden, svarer Steffen Kragh, at det nu handler om, at koncernen kan bibeholde en førende position på et alsidigt og dynamisk mediemarked. Meget handler om at have fingeren på pulsen i forhold til, hvad forbrugerne ønsker, men det gælder også om at levere gode produkter i dagligdagen.

»Som medievirksomhed er vi opmærksomme på at digitalisere vores forretninger og gøre dem relevante. Men selv om forbrugeradfærden fornyer sig hele tiden, er opgaven sådan set den samme; at levere de bedste produkter og at komme så bredt ud som muligt. Så på den måde indeholder strategien også noget traditionelt mediemæssigt håndværk,« siger Steffen Kragh.

»Kernen i koncernen er at komme ud med medieprodukter, som kunderne kan lide. Derudover arbejder vi også med at give en så god brugeroplevelse som muligt, så folk vil bruge tid på det,« tilføjer han.