Coloplasts mindste forretningsområde skal trække væksten

Coloplast købte sig for otte år siden til en position som verdens førende inden for urologi. Nu skal selskabets mindste forretningsområde, der laver produkter af den slags, der får mænd og kvinder til at krydse benene bare ved tanken, vokse sig stort.

Otte år, efter at Coloplast tilkøbte forretnings­området urologi fra amerikanske Mentor for knap tre milliarder kr., er sel­skabet klar til hurtig og kraftig ekspansion.

Urologi er i dag Coloplasts mindste forretnings­område med en omsætning på 1,2 mia. kr., som hurtigst muligt skal blive til to milliarder kroner.

Med et markedspotentiale på ni-ti milliarder kroner og en markedsandel på omkring 10-15 pct. ser Steffen Hovard, der er direktør for urologiforretningen, store vækst­muligheder. Et marked på samlet ti milliarder kr. lyder ikke umiddelbart af meget, men for en nichevirksomhed som Coloplast, der har sat sine vækstambitioner højt i de kommende år, er det også nødvendigt at gå efter potentialet inden for urologi.

Coloplasts mest kendte forretnings­område, stomi, har til sammenligning et markedspotentiale på 13-14 milliarder kroner. Og her har Coloplast i dag ifølge selskabets egne oplysninger et sted mellem 30 og 40 pct. af markedet, mens selskabet sidder på 40 pct. af det 10-11 milliarder kroner store marked for kontinens-behandling.

Kan selskabet nå samme markedsandel inden for urologi, kan det bidrage væsentligt til selskabets fremtidige vækst.

»Vi har en bred produktportefølje i dag med flere nye, innovative produkter, men sælger i dag mest engangsprodukter til urologer i Europa, og implantater i USA. Vi mener derfor, at vi kan skabe vækst ret hurtigt, fordi vi har produkterne, mens opgaven er af få dem registreret og solgt på nye markeder,« sagde Steffen Hovard i et interview med Berlingske Business under en pressetur til Coloplasts hovedkvarter i Minneapolis før jul.

Konkurrent på retræten

At Steffen Hovard er optimist med hensyn til at få urologi-forretningen til at vokse, hænger formentlig også sammen med, at en af selskabets største konkurrenter, American Medical Systems, AMS, der har hoved­kvarter få kilometer fra Coloplasts amerikanske hovedkvarter, ser ud til at have mistet strategisk fokus.

Efter årets første ni måneder var AMS’ salg af urologi-produkter stagneret og ventedes at lande på omkring 2,4 mia. kr. i 2014, hvilket ville være stort set uændret i forhold til 2013. Steffen Hovard kunne på sin side bryste sig af en organisk salgsvækst på ni pct. i et marked, der vokser tre til fem pct. om året.

I 2011 købte det irskbaserede Endo Health Solutions AMS for ca. 15 milliarder kroner. For knap et år siden indgik Endo Health Solutions et forlig på vegne af AMS for mere end fire mia. kr. med 20.000 kvinder, som havde sagsøgt selskabet, fordi de mener, at de har fået skader af selskabets underlivsnet. I samme sag har Coloplast hensat en mia. kr. til erstatninger.

I august satte Endo AMS til salg. Ifølge Wall Street Journal til en pris omkring ti mia. kr. En køber er endnu ikke fundet, men blandt andre kapitalfonde meldes som interesserede.

 

Coloplast offentliggør i dag torsdag 1. kvartals regnskab for regnskabsåret 2014/15.