Coloplast udfordres af svenske Mölnlycke

Det svenske selskab Mölnlycke har udtaget patent på et stomiprodukt, som kan udfordre Coloplast på hjemmebanen.

Det svenske selskab Mölnlycke, der hovedsageligt opererer inden for sårpleje, har udtaget patent på et stomiprodukt, som kan udfordre Coloplast på hjemmebanen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det svenske selskab Mölnlycke, der hovedsageligt opererer inden for sårpleje, har udtaget patent på et stomiprodukt, som kan udfordre Coloplast på hjemmebanen. Det skriver Dagbladet Børsen.

Men selvom Mölnlycke kan nyde godt at selskabets globale tilstedeværelse og salgsstyrke, så er analytikerne skeptiske over for selskabets udsigter på et marked, der er svært at komme ind på.

- Coloplast har eksisteret i en menneskealder og har haft meget svært ved at trænge ind på stomimarkedet i USA, så selv om man har produkterne, så får man det svært, fordi kontakten til indkøbsorganisationer, hospitaler og sygeplejersker er ekstremt væsentlig, siger medicinalanalytiker Martin Parkhøi fra Danske Markets til Børsen.

Synspunktet bakkes op af Coloplasts topchef, Lars Rasmussen, der tager udfordringen med ro og fokuserer på, at Mölnlycke som ny på markedet har adgang til en ganske lille del af den totale population.

Lars Rasmussen peger også på, at langt størstedelen af salget af stomiprodukter sker til eksisterende kunder, mens mindre end 10 pct. er salg til nye patienter. Kilder i branchen vurderer, at det vil tage minimum 5-7 år før Mölnlycke for alvor vil være i stand til at presse de store konkurrenter, nemlig Coloplast, Convatec og Hollister.