Coloplast-rivals salg dykker i Europa og Kina

Det britiske selskab Smith & Nephew, der konkurrerer med Coloplast inden for visse dele af markedet for sårplejeprodukter, har haft sværere ved at sælge den type produkter i andet kvartal.

Smith & Nephews omsætning inden for sårpleje faldt med 4 pct. til 325 mio. dollar i andet kvartal, viser regnskabet, der er offentliggjort torsdag morgen. Foto: Iris
Læs mere
Fold sammen

Smith & Nephews omsætning inden for sårpleje faldt med 4 pct. til 325 mio. dollar i andet kvartal, viser regnskabet, der er offentliggjort torsdag morgen.

I kategorien "Advanced Wound Care", der dækker over knap totredjedele af omsætningen inden for sårpleje, faldt omsætningen med 8 pct.

Det begrundes med et fortsat svagt kinesisk marked, mens det europæiske marked også er præget af "en vis svaghed". Omvendt var der positiv vækst på det amerikanske marked, hvor produktet Allevyn løftede salget.

For hele koncernen steg omsætningen med 2 pct. til 1,2 mia. dollar, mens indtjeningen - som kun er oplyst for halvåret - faldt med 19 pct. til 357 mio. dollar, hvor selskabet blandt andet er belastet af valutamodvind.

Smith & Nephew og Coloplast konkurrerer kun på visse dele af markedet for sårplejeprodukter, så man kan ikke nødvendigvis bruge tallene som en klar indikation for, hvordan andet kvartal er forløbet for det danske selskab på det forretningsområde.

Coloplast meldte for nylig ud, at man går efter at doble omsætningen inden for sårpleje frem mod 2020. Det danske medicoselskab sidder i øjeblikket på en markedsandel på 7-8 pct., men andelen skal efter planen løftes til 10-15 pct.

Det skal især ske gennem en større markedsandel i USA og Kina, hvor det danske medicoselskab i dag sidder på blot 2 pct. af markedet.