Coloplast-overskud skæmmes af amerikanske retssager

Medicoselskabet Coloplast har i regnskabsåret 2015/16 mere end tredoblet sit nettooverskud til 4,1 milliarder kr. Og det er på trods af, at koncernen har måttet foretage en ekstra hensættelse på 750 mio. kr. i forbindelse med en retssag i USA om produktansvar.

Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Coloplast kommer ud af regnskabsår 2015/16 med et overskud før skat på 4,1 milliarder kr. mod et overskud på 1,3 milliarder året før.

Årsagen er blandt andet, at Coloplast hensætter 750 mio. kr, til udgifter i forbindelse med retssager i USA, så rædslerne fortsætter for Coloplast på linie med andre medicovirksomheder.

Retssagerne er anlagt af amerikanske kvinder, der har benyttet Coloplasts såkaldte transvaginale net i forbindelse med et nedsunket underliv eller inkontinens forårsaget af stress. Det har ført til en række søgsmål mod virskomheden.

Coloplast har allerede afsat et kæmpebeløb på den konto, men forventer altså højere erstatninger end hidtil antaget.

Coloplast havde et helt forfærdeligt 2015, da selskabet ganske usædvanligt måtte nedjustere sine forventninger ikke mindre end tre gange.

Selskabet hensatte sidste år omkring 4,5 mia. kr. til omkostninger til retssagerne i USA. I en pressemeddelse skriver selskabet, at det vurderer dog, at der er forlig i mere end 90 procent af sagerne.

I det seneste regnskabsåret steg omsætningen syv procent og overskudsgraden før særlige poster, EBIT-marginen endte på 34 procent i faste valutakurser.

Omregnet til danske kroner steg omsætningen seks procent, og Coloplast havde overskudsgrad på 33 procent før særlige poster.

Coloplast skriver, at brugerne i stigende grad vælger Coloplasts produkter. Og det slår igennem i form af et voksende salg
og på bundlinjen i 2015/16.

Det største forretningsområde Stomi voksede med med ni procent organisk, mens kontinens voksede med fem procent og urologi med ni procent i hele hele året.

Det er Europa, der trækker en stor del af salget, og især i Storbritannien fortsætter Coloplast med at tage markedsandele.