Coloplast-boss: Vi vokser 40 pct. mere end markedet

Coloplast får bank af aktionærerne efter et halvårsregnskab, selvom selskabet som lovet øgede tempoet i 2. kvartal. Men Coloplasts topchef Lars Rasmussen lader sig ikke gå på. Vi vokser 40 pct. mere end markedet, siger han.

Foto: Linda Kastrup. Topchef Lars Rasmussen for Coloplast.
Læs mere
Fold sammen

Coloplasts topchef Lars Rasmussen må endnu en gang skuffe investorernes tårnhøje forventninger til medicoselskabet, der især er kendt for sine stomiposer og katedre, i forbindelse med et kvartalsregnskab.

Selv er han imidlertid tilfreds med, hvordan halvåret 2014/15 er forløbet. Efter et 1. kvartal, som blev skæmmet af problemer på bl.a. det britiske og det amerikanske marked, har væksten rettet sig og omsætningen landede efter regnskabsårets første seks måneder på 6,7 mia. kr. Det er en vækst på 11 pct. målt i kroner og syv pct., hvis man ser på den organiske vækst.

”Jeg er glad for det resultat, vi er kommet ud med. Vi har pæn vækst i alle forretningsområder og de forskydninger der har været på grund af lager opbygning er ved at udjævne sig. Vi voksede 40 pct. mere end markedet i første halvår. Vi har stadig problemer med hjemmedistributionen i Storbritannien, men vi forventer at det løser sig i det indeværende regnskabsår,” siger Lars Rasmussen, der fastholder forventningerne til resultaterne for hele 2014/15.

Omsætningen ventes at vokse organisk med otte-ni pct., mens vækstforventningerne i dollar få et lille nøk opad til 13-14 pct., først og fremmest på grund af den gunstige dollarkurs, mens indtjeningsgraden (EBIT-marginen) ventes at lande på 34 pct.

Efter årets første seks måneder ligger indtjeningsgraden på 33 pct., men det bliver der lavet om på i anden halvdel af regnskabsåret, lover Lars Rasmussen.

”Traditionelt er vores indtjening størst i anden del af regnskabsåret, så vi når op på en samlet indtjeningsgrad på 34 pct.,” siger Lars Rasmussen.