Coloplast-boss får kursklø: Jeg er både glad og tilfreds

Coloplasts topchef Lars Rasmussen lader sig ikke ryste af en omgang kursklø fra investorerne. Ny stomipose og flere sælgere skal nok holde stomiforretningen på sporet.

Topchef Lars Rasmussen for Coloplast. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Børsdarlingen Coloplast må onsdag eftermiddag ganske uvant indkassere en ordentlig omgang kursklø. Efter at selskabets kvartalsregnskab blev offentliggjort ved middagstid er kursen raslet ned med helt op til fire pct.

Selskabet, der kører med skævt regnskabsår, fremlagde ellers et solidt regnskab, som levede op til selskabets udmeldte forventninger, men skuffede på et enkelt område, nemlig salget af stomiposer, hvor den organiske vækst aftog til otte pct.

Selvom otte pct. vækst i et marked, hvor markedsvæksten ligger på omkring det halve, ville få mange virksomhedsledere til at juble, fik det i Coloplasts tilfælde en række investorer til at sælge ud af aktiebeholdning.

Men topchef Lars Rasmussen virker ikke voldsomt rystet.

"Jeg er både glad og tilfreds med regnskabet. Da vi offentliggjorde kvartalsregnskab for et år siden, voksede vi syv pct. Nu vokser vi ni pct. For et år siden var vores overskudsgrad 31 pct. Nu er den 33 pct.," siger Lars Rasmussen i et telefoninterview med Business.dk.

"Det er rigtigt, at væksten i stomiforretningen er aftaget lidt. Det skyldes to ting. Den ene er at sundhedsreformen i Frankrig er slået igennem og har ført til, at priserne er blevet sænket på vores produkter. Det andet er, at vi sidste år havde et exceptionelt godt salg af tilbehør til stomi, efter at vi havde lanceret en række nye produkter, kørte vi og vores forhandlere en række kampagner i den forbindelse," siger Lars Rasmussen, der understreger, at otte pct. organisk vækst i et marked med en vækst på fire til fem pct., hvor Coloplast er markedsleder, er "ganske pænt".

Ifølge Lars Rasmussen er fokus inden for stomiområdet nu på den igangværende lancering af selskabets nye, innovative stomiposer, Sensura Mio.

"Lanceringen skrider frem som planlagt. Modtagelsen er god, og det bliver Sensura Mio, der sammen med en markant investering i et øget salgspres i form af flere sælgere, kommer til at drive væksten i de kommende år," siger Lars Rasmussen.

Han vil ikke udtale sig om, hvornår og hvorvidt det vil lykkes Coloplast at få stomiforretningen op på tocifrede vækstrater igen, sådan som det er tilfældet for selskabet øvrige tre forretningsområder.

"Det bliver for specifikt. Vi plejer ikke at guide på enkeltprodukter," siger Lars Rasmussen.