Coloplast-boss: Britisk bøvl er et overstået kapitel

Coloplast havde sidste år så store problemer med et nyt elektronisk receptsystem i Storbritannien, at det endte med at koste det danske medicoselskab en nedjustering. Coloplast-boss Lars Rasmussen bedyrer, at der nu er kommet styr på de britiske problemer.

Foto: ERIK REFNER. Coloplast-topchef Lars Rasmussen erklærer sig tilfreds med dagens regnskab. Investorerne er dog ikke enige og sender aktien ned i bundregionen i C20 Cap-indekset.
Læs mere
Fold sammen

Efter et rædselsfuldt 2015 med hele tre nedjusteringer tog Coloplast tirsdag hul på en ny regnskabssæson med et talsæt, der helt overordnet set skubbede det foregående års rædsler i baggrunden. Selskabets omsætning landede på 3,6 mia. kr., hvilket var over det ventede, mens indtjeningen til sammenligning skuffede en smule og lød på 825 mio. kr.

Aktionærerne var dog ikke vilde med dagens Coloplast-regnskab, da aktien blev sendt ned fra et solidt plus på godt 1 pct. til et minus på over 4 pct. ud på eftermiddagen tirsdag.

I Coloplast-hovedkvarteret er topchef Lars Rasmussen dog fint tilfreds med regnskabstallene og hæfter sig særligt ved, at selskabet har fået styr på en giftig problemstilling på det britiske marked. Det danske selskab har nemlig tidligere haft store vanskeligheder med et nyt receptsystem i Storbritannien, der har betydet, at Coloplast har mistet kunder på grund af ekstraordinært lange svartider.

»Vi vokser med 7 pct., hvilket er en del over markedet. Det betyder, at vi tager markedsandele. Og så det måske allervigtigste, som er, at England er stærkt tilbage. England var faktisk anledningen til, at vi nedjusterede sidste år, fordi vi havde problemer med at håndtere en stigende mængde elektroniske recepter,« siger Lars Rasmussen.

Han vurderer, at ændringerne i Coloplasts britiske forretning har betydet, at »tabte kunder« er begyndt at vende tilbage i det danske medicoselskabs fold.

»Vi har ændret vores processer og trænet vores personale. Og det kører faktisk så godt, at vi er begyndt vinde kunder tilbage, som var gået over til vores konkurrenter. Det er jeg rigtig godt tilfreds med,« siger Lars Rasmussen.