Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Regnskabet dækker den globale forretning, og i det fremgår det, at overskuddet er vokset med 23 procent i forhold til fjerde kvartal sidste år. I dollar og cent er det lig med 1.220 millioner (ca. 6,4 mia. kr.), skriver Wall Street Journal.
Omsætningen steg med syv procent. Dermed fortsætter McDonald's med at lange flere burgere over disken, hvilket har været tilfældet siden 2003.
Verden have discount
En af årsagerne til, at salget har udviklet sig så positivt, er, at kæden er begyndt at satse benhårdt på lav pris.
I Danmark har McDonald's reklameret med de såkaldte "coinoffers", hvor en lille og flad burger sælges for f.eks. en ti-krone. Satsningen har vist sig at være en succes i Danmark, men den slags tilbud er langt fra forbeholdt skandinaverne.
I USA har kæden indført en række "value-meals", hvor kunden f.eks. kan købe morgenmad til en dollar (5,25 kr.). Tiltaget har vist sig at falde i kundernes smag i stor grad. Derudover har kæden forsøgt sig med hybridprodukter, som rækker over de kulturelle skel.
Deriblandt finder man f.eks. den såkaldte Mac Snack Wrap, som Wall Street Journal beskriver som at være en art Big Mac-burger rullet ind i en mexicansk tortilla.
Mellemøsten elsker McDonald's
På trods af at restaurant-kæden har oplevet fremgang i alle dele af verden, er der nogle steder, hvor fremgangen er mere markant end andre steder. Derudover har der været en valutagevinst, som har boostet indtægterne fra visse regioner.
Det amerikanske burgersalg gav fem procent større afkast det seneste kvartal i forhold til samme sidste år. I Europa var indtjeningen 20 procent større, mens det asiatiske, mellemøstlige og afrikanske salg leverede 51 procent større indtjening.
Den økonomiske krise er dog ikke gået helt forbi burgerkæden. I 2008 dykkede væksten fra omtrent syv til fire procent. De seneste tal peger dog på, at den globale burgersult er ved at komme tilbage på sporet.
Billedserie: 70 år med burgerkæden, der er overalt