Codan sikrer sig mod kundeflugt

Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, Codan Forsikring, har i fire år mistet kunder til konkurrenterne. Den tendens vil selskabets nye direktør vende ved at øge effektiviteten og fastholde et stærkere fokus på kunderne.

Codanhus på Gammel Kongevej 60 på Frederiksberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Det skriver dagbladet Børsen.

- Det, vi ser nu, er, at trenden er vendt. I første kvartal havde vi en nettotilgang af kunder, siger Scott Ørmen, Codans administrerende direktør, til dagbladet Børsen.

Codan, der tidligere har varslet en spareplan på 350 mio. kr. frem mod 2018, befinder sig nu godt halvvejs mod målet.

Dog pointerer Scott Ørmen, at man ikke alene kan spare sig til succes. I stedet skal Codan vokse lønsomt i udvalgte segmenter.

Codan er ejet af den britiske forsikringskæmpe RSA, der er børsnoteret i London. Da Scott Ørmen satte sig i chefstolen i efteråret 2015 var det på et tidspunkt, hvor RSA gik fra en nordisk organisation til en landestruktur, der medførte, hvad Ørmen kalder et "indefra-og-ud-fokus". Man havde reduceret omkostningerne kraftigt, men ikke ændret ved arbejdsgangen, hvilket ramte kunderne.

Tidligere kunne kunder vente to-tre måneder, før de fik et tilbud. Nu kan kunden forvente svar inden 24 timer. Derudover har forsikringsselskabet siden 2012 brugt mange kræfter på et nyt it-system i et forsøg på at forbedre lønsomheden. Omstillingen har skabt mange udfordringer, der ligeledes kostede mange privatkunder.