Cocio forklarer børnearbejde

I aften bliver Toms og Cocio hængt ud som virksomheder, der er med til at støtte børnearbejde. Cocio forklarer sig. Toms er tavse.

Foto: BJOERN KAEHLER
   
Når DR2 i aften har vist den danske dokumentar ”Chokoladens mørke side”, vil anstændige chokoladeelsker sidde med en træls smag i munden – især hvis man samtidig er ansat hos eksempelvis Toms eller Cocio.

De to danske virksomheder køber nemlig begge kakao hos en leverandør, der både har trafficking og børnearbejde på samvittigheden. Det skriver dr.dk.

I bedste moderne krisekommunikationsstil har Cocio allerede reageret på dokumentarfilmen.

På virksomhedens hjemmeside forsøger administrerende direktør Peter Giørtz-Carlsen at forklare, hvorfor Cocio og børnearbejde kan knyttes sammen og, hvordan virksomheden agter at håndtere problemet.

”Al kakao til Cocios produkter kommer fra i Elfenbenskysten og leveres af den globale kakaoleverandør Cargill. Og netop Cargill er i søgelyset i dokumentarfilmen ”Chokoladens mørke side.” Vores leverandør er blandt de største kakaoleverandører i branchen og bliver beskyldt for ikke at gøre nok for at komme børnearbejde og trafficking til livs. De beskyldninger vil jeg naturligvis tage op med leverandøren”

Og direktøren forsætter:

”Vi tror på, at vi som indkøber kan bidrage til bekæmpelsen af børnearbejde ved at købe kakao fra en leverandør, der målrettet arbejder med at uddanne bønderne (…). Men vi må også erkende, at Afrika er et udviklingskontinent, og det er en vanskelig opgave, hvor man skal have fat i de millioner af mennesker, som er involveret i kakaoproduktion”

Cocio besluttede i 2009, at al kakao til virksomheden skal kunne spores tilbage til bonden, der har dyrket kakaoen, og virksomheden er især gået efter en såkaldt utz-certificering, men kun 0,2 procent af Elfenbenskystens kakao er i dag certificeret.

Toms har endnu ikke reageret på ”Chokoladens mørke side”.