Coca-Cola vil genbruge 100 procent

Alle Coca-Cola-dåser skal genbruges, hvis det står til producenten selv. Men ekspert mener ikke, at det vil flytte forbrugerne.

Coca-Cola vil genbruge 100 procent - 1
Coca-Cola er en af verdens allerstærksete brands. Nu vil selskabet angiveligt til at markere sig på miljøfronten. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP
Læskedriksgiganten Coca-Cola sætter nye mål i miljøplanlægningen. Coca-Cola i USA har besluttet, at de på lang sigt vil genbruge 100 procent af de dåser, der kommer ud på det amerikanske marked.

Ifølge Coca-Cola selv bliver 60 procent af dåserne på nuværende tidspunkt genbrugt. Og det er ikke kun på det amerikanske marked, at genbrugsraten skal op på 100 procent. Hos Coca-Cola i Danmark oplyser kommunikationsdirektør, Mikael Bonde Nielsen, at det er planen, at målsætningen også gælder globalt og derved også Danmark.

”Det er et mål, som er kommunikeret ud i USA og Canada. Men vores ambition er den samme. Hvor lang tid det tager afhænger af teknologien.”

I Danmark er det Dansk Retursystem, som står for genanvendelsen af pantdåser. Herfra viser de senest opgjorte tal, at 84 procent af de danske pantdåser bliver genbrugt.

Genbrug som markedsføring
I tidens trend er det blevet populært for virksomheder at slå sig op på at tænke på i miljø. En trend Coca-Cola overvejer at videreføre til deres markedsføring. Mikael Bonde Nielsen fortæller, at Coca-Cola i øjeblikket arbejder med konkrete initiativer for at markedsføre genbrug af Coca-Cola-emballage.

”Folk skal ikke blive overraskede, hvis de ser sådan et initiativ indenfor en overskuelig tidshorisont,” fortæller Mikael Bonde Nielsen til Business.dk.

Ifølge en ny undersøgelse fra det amerikanske marketing- og analysefirma Nielsen, passer sådan en tankegang perfekt ind i forbrugernes hjerter. Undersøgelsen viser, at op mod halvdelen af verdens forbrugere ville undvære bekvemmelige former for emballage, hvis det kunne gavne miljøet.

Et nødvendigt valg
Forfatter og idéhistoriker Mads P. Sørensen, cand.mag. Og ph.d., har forsket i politiske forbrugere og skrevet bogen ” Den politiske forbruger - i det liberale samfund”. Han anser det for naturligt, at Coca-Cola også går ind og arbejder for miljøet.

”Der er ingen tvivl om, at de gør det, fordi miljø er kommet på dagsordenen. Hvis du som virksomhed i dag bliver anset for at være miljøfjendtlig, så har du ikke en chance. Derfor bliver Coca-Cola nødt til at gå videre i forhold til den dagsorden.”

Alligevel mener Mads P. Sørensen ikke, at projektet kommer til at flytte kunder, men han mener, at det kan forebygge eventuel kritik:

”Hvis nogen begyndte at køre på, at de ikke gør noget for miljøet, eller at de fik et image som miljøfjendtlige ville det koste dem. Men jeg tror ikke, at alle dem, som før har købt Pepsi, nu køber Coca-Cola. Derimod tror jeg, at det er en nødvendighed. Den herskende diskurs i samfundet kræver, at virksomhederne tager miljøet alvorligt.”

At Coca-Cola nu sætter fokus på genbrug af emballage er ifølge Mads P. Sørensen et naturligt valg.

”Det er jo et stærkt sted at sætte ind. Når man, som almindelig forbruger, kører rundt i landskabet og ser alle de dåser, som ligger og flyder, så er det et meget stærkt sted at sætte ind og sige, at det skal der gøres noget ved.”