CO2-skat smækker 280 kroner på flybilletten

Det bliver klart dyrere at tage flyet på ferie, hvis klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) får gennemtrumfet sit forslag om at smide CO2-skat på alle flyvninger til og fra lufthavne i EU.

Foto: Scanpix. Regningen for de dyre CO2-kvoter for luftfartselskaberne vil med stor sandsynlighed blive sendt videre til kunderne.
Læs mere
Fold sammen
EU-Kommissionen har nu vurderet, hvad en kvotepris på 30 euro per ton CO2 (224 kroner per ton) vil koste luftfarten og på bundlinjen står der, at luftfartsselskaberne kommer til at købe kvoter og certifikater for over 17 milliarder kroner.

Det betyder, at prisen for at tage flyet på ferie kommer til at stige med mellem 35 og 280 kroner per billet, hvis selskaberne sender regningen direkte videre til passagererne. Det skriver Ingeniøren.

77 mio. ton CO2
Luftfartsselskaberne bliver nødt til at købe kvoter eller certifikater til at kompensere for udledningen af 77 millioner ton CO2, når luftfarten kommer ind under EU’s CO2-kvotehandelssystem i 2012 på linie med kraftværker og tung industri.

Udkastet til lovforslag om kvoteordningen og de 26 øvrige EU-medlemslandes tilsvarende lovforslag gælder i følge Ingeniøren alle flyvninger til og fra lufthavne i EU.

British Airways værst
Det danske lovforslag fremsættes til oktober og vil omfatte knap 40 luftfartselskaber eller luftoperatører, hvoraf to tredjedele er danske selskaber, og den sidste tredjedel er operatører fra tredjelande såsom Norge, Island, USA, Australien og Libyen, der får Danmark som EU-administratorstat.

Blandt de europæiske luftfartselskaber topper British Airways og Ryanair med CO2-udledninger.