Clipper klar til Kattegat trods milliard-underskud

Selvom pengene er fosset ud af bunden på rederiet Clipper de sidste tre år, går de målrettet efter at sejle færger på Kattegat i kølvandet på Mols-Linien. I første omgang med lejede færger.

De fire direktører i Clipper Group A/S:Frank G. Jensen, President/CEO Clipper Bulkm Per Gullestrup, President/CEO Clipper Projects, Henrik Lund Dal, Clipper Group CFO og Tommy Thomsen, President/CEO Clipper Tankers. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er blevet kæmpet, truet med flytning , og muligheden for en hjælpende hånd fra staten er død og begravet. Men nu ser det ud til, at færgeruten mellem Aarhus og Kalundborg bliver bevaret, selvom Mols-Linien stopper deres sejlads den 15. september i år.

Det er det privatejede rederi Clipper Group A/S, der fra den 15. september overtager ruten, som bliver gjort til en ren fragtrute med højere priser og færre afgange. Rederiet ejer tredive procent af Mols-Linien.

- Vi havde jo helst set, at Mols-Linien selv var kommet frem til de løsninger, som vi vil indføre, hvis vi overtager sejladsen på ruten.. Det siger sig selv, at man ikke kan konkurrere på passagerområdet med Storebæltsforbindelse og Aarhus-Odden-afgangen. Der har på Mols-Liniens Aarhus-Kalundborg-færger været en gennemsnitlig belægningsprocent på 50. Det kan jo ikke betale sig i længden,  siger direktør Per Gullestrup til Erhvervsbladet.

Ingen hjælp fra staten

Clipper Group A/S meldte sig tidligt på banen som en mulig arvtager til ruten, men flere andre private investorer har været i spil. Også Transportminister Hans Chr. Schmidt har været inde over den lukningstruede rute. Han åbnede den 29. juli for muligheden for, at det statsejede Bornholmstrafikken kunne løfte opgaven i samarbejde med en privat investor, men på et møde mellem ministeren og folketingets trafikpolitikere den 1. august blev den mulighed definitivt lukket.

Ifølge transportministeren kan en hjælpende hånd fra staten ikke forsvares juridisk.

Læs også:

Staten trækker sig ud af Kattegat   

Bornholmstrafikken i spil på Kattegat

På trods af at det altså bliver uden hjælp fra staten, mener Per Gullestrup stadig, at det er fornuftigt, at Clipper Group A/S overtager Aarhus-Kalundborg-ruten, selvom rederiet siden finanskrisen har tabt halvanden milliard kroner:

- Nu overtager vi ruten fra 15. september med én lejet færge, og hvis det så viser sig, at det er en god forretning, har vi mulighed for at overtage færger fra vores underselskab? Seatruck. Hvis det kan løbe rundt, er der intet til hinder for at sætte flere færger ind på ruten, siger han.

Clipper Group A/S stiler efter at kunne overtage sejladsen med lejede færger på ruten fra den 15. september og vil afvente, om det er en rentabel forretning, før man ved årsskiftet vil overveje at sejle med egne færger på ruten.

Læs også: Vognmands-gigant skuffet over politikerne