Clipper indsætter gammel kending på Kattegatrute

Clipper Group er klar til at indsætte færgen Ask på Aarhus-Kalundborg, men om løsningen bliver holdbar, afhænger af vognmændene, lyder det. I går mødtes de på Aarhus havn for at diskutere alternativer til den omdiskuterede fragtrute.

Scandlines færge Ask i Århus Havn. Arkivfoto: Claus Hågensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I aftes – et par timer efter, at vognmænd, havnefolk og politikere ved et møde på Aarhus Havn diskuterede alternativer til Mols-Linjens godsrute Aarhus-Kalundborg - meldte Rederiet Clipper ud, at man nu er klar med en RO/RO færge på ruten.

Direktør og partner i Clipper Group, Per Gullestrup, bekræftede således, at rederiet har lavet en aftale med Scandlines om at chartre den tidligere Aarhus-færge Ask, der sejlede på ruten i årene 1991-1996 forud for Mols-færgerne, og dermed ser det ud til, at en løsning nærmer sig.

Men Per Gullestrup understreger, at Ask er et tilbud, som det er op til vognmændene at tage imod.

- De skal stille med et vist antal løstrailere til en vis pris, for at ruten kommer i gang. Vil de det, sejler vi fra 15. september, siger han.

Vognmænd kræver stabilitet

Ved debatmødet på Aarhus Havn, som var arrangeret af Transportøkonomisk Forening, var Clipper, som en af de eneste interessenter ikke repræsenteret. Det var vognmandsfirmaerne til gengæld, og de slog fast, at de kun kan acceptere en langsigtet løsning.

- Jeg vil ikke investere i noget jeg ingen garanti har for om eksisterer efter seks måneder, sagde adm. direktør i Frode Laursen A/S, Thorkild Andersen og gentog dermed sin trussel om at flytte sine aktiviteter, hvis fragtruten ikke reddes.

Han udtrykte samtidigt skuffelse over politikerne, som til gengæld ikke kom med garantier af nogen art.

Læs også:

Fragt-rutes endeligt afgøres 

Borgmester håber på Grenaa-Hundested-færge

Bornholms-trafikken i spil på Kattegat

Statsstøtte er ikke en mulighed

Mødet sluttede således med en times politisk paneldebat med deltagelse af trafikordførerne Jonas Dahl (SF), Kim Kristensen (DF), Jens Christian Lund (S), Henriette Kjær (K) og Christian Pihl Lorentzen (V).

De understregede alle, at sagen om fragtruten godt og grundigt har ødelagt deres sommerferie, ligesom der i ægte valgkampsånd udspillede sig et godmodigt drilleri om hvem af de fem, der er størst tilhænger af en kommende broforbindelse over Kattegat. Som det tidligere er slået fast, er der ikke mulighed for statsstøtte til en flydende fragtrute, og ingen af folketingspolitikerne blev mere konkrete end løfter om:

- Målrettet at kigge på, hvad der kan og skal gøres i forhold til investeringer i baglandsinfrastruktur

Skinner på banen

Mere interessant i forhold til godstransportens fremtid var indlægget fra adm. direktør Stig Kyster-Hansen fra DB Schenker Rail Scandinavia. Han fortalte om jernbanens muligheder i en verden, hvor en stor del af godset allerede i dag transporteres uden chauffør.

Han opfordrede til en mere holistisk tilgang til godstransport, for i det perspektiv er Kyster-Hansen overbevist om, at skinner er fremtiden, selv om han erkender, at ikke alle containere uden videre kan flyttes på togvogne, og at jernbanen trods igangværende udvidelser af kombiterminaler (blandt andet i Høje Taastrup), endnu ikke er helt gearet til at tage over.

- Markedet har lurepasset, og derfor er vi endnu ikke gearet, men vi vil gøre vores bedste for at kunne løfte noget mere i 2012, lød det.

Vil genoplive Grenaa-Hundested

Først og fremmest handlede mødet i Aarhus havn dog om færger, og mens deltagerne ventede på den afklaring, der delvist kom med Clippers nyhed efter mødet, markerede Grenå Havn sig igen som spiller i kampen.

Direktør for Grenå Havn, Henning Laursen slog fast, at ”Der er behov for minimum én rute over Kattegat.” Og han fortalte, at en genoplivning af Grenå-Hundested er en mulighed, som flere erhvervsfolk i området er interesserede i.

Ideen fik opbakning fra en af områdets store vognmænd Jørn Rygaard, der dog understregede, at det vigtigste er, at der kommer en løsning, og at det bliver en holdbar løsning.

Fra Folketingets udsendte lød der enighed om, at en godsrute bør kunne løbe rundt på kommercielle vilkår. Mest kontant udtrykt af den afgående folketingspolitiker og tidligere oberst, Jens Chr. Lund (S):

- Der skal være en Kattegatrute, for ellers kan vi glemme alt om en fast forbindelse, og den er jeg tilhænger af, sagde han og fortsatte.

- Og jeg er jo ikke kapitalist, men jeg er slet ikke i tvivl om, at der her er muligheder for kapitalister. Som tidligere oberst vil jeg endda vove den påstand, at jeg kunne forhandle en fragtrute igennem, så der var penge i det.

Indtil videre lukker Mols-Linjen sin fragtrute den 15. september, hvorefter Clipper Group og Ask tager over. Om vognmændene kan affinde sig med pris og antal afgange vil vise sig.