Cimber Sterling er lettet

Et halvt år efter Cimber købte resterne af konkursramte Sterling, er Cimber Sterling fløjet sikkert ind i danskernes bevidsthed som det flyselskab, der i øjeblikket høster mest positiv opmærksomhed. Nu afviser Cimber Sterling, at man vil droppe sit nye efternavn igen.

Det gamle Sterling gav Cimber Sterling en dårlig start i meningsmålingerne Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Sterling
Mens SAS kæmper med økonomi og personale, vinder Cimber Sterling højde. Et halvt år efter, at Cimber samlede resterne af Sterling op, er det nye varemærke for alvor kommet i luften.

Selv om Sterlings økonomiske flystyrt efterlod mange danskere med ubrugelige billetter og lange næser, har Cimber Sterling formået at udnytte befolkningens kendskab til Sterling og udviske de negative minder.

En ny brandmåling foretaget for Berlingske Business viser, at Cimber Sterling har overhalet de øvrige flyselskaber, når det gælder omfanget af positiv opmærksomhed netop nu – »buzz«. Flyselskabet er samtidig den absolutte højdespringer i målingen af styrken af 223 danske brands.

»Det er imponerende, at Sterling-mærket kan klare så mange bank og så alligevel komme tilbage,« siger Lars Gylling, nordisk marketingchef hos analyseinstituttet YouGov Zapera, der har foretaget undersøgelsen.

Hos Cimber Sterling glæder salgs- og marketingdirektør, Bjarne Rasmussen, sig da også over den positive udvikling.

»Vi var selv i syv sind om, hvad pokker vi skulle kalde os. Vi troede egentlig bare, at vi skulle hedde Cimber, men fik foretaget en analyse, der viste, at Sterling havde et enormt bredt kendskab i det private segment, der opvejede de negative ting, der var forbundet med navnet,« siger Bjarne Rasmussen. Han oplyser, at man ifølge analysen kunne halvere marketingbudgettet, hvis man kaldte sig Cimber Sterling et år, hvorefter man kunne udfase Sterling-navnet. Det sidste er der dog ingen planer om.

»I dag kan vi ikke forestille os at kalde os noget andet. Cimber Sterling er blevet et brand, som familien Danmark har taget til sig,« siger Bjarne Rasmussen, der blandt andet har satset på et sponsorat af de danske håndboldherrer. Et sponsorat, der i øjeblikket er i centrum for en alvorlig konflikt mellem håndboldforbund og spillerne, men som indtil nu har passet godt ind i strategien om at brande Cimber Sterling som hele Danmarks flyselskab. En strategi, der også er blevet smidt millioner efter i en netop afsluttet reklamekampagne i retro-stil. En kampagne af lignende omfang skydes i gang til efteråret.

På listen over den samlede brandværdi er Cimber Sterling det brand ud af 223 danske varemærker, der er sprunget højest.

Cimber Sterling er gået 131 pladser frem og ligger nu nummer 90. Det er dog på en lidt billig baggrund, da man sammenligner med Sterlings sidste levetid.

»Det er en positiv udvikling, men der er stadig lang vej igen. Vores største udfordring er at opbygge kvalificeret kendskab og præference,« siger Bjarne Rasmussen og peger på, at flyselskabet er i hård konkurrence med selskaber som Norwegian og Transavia om at spise markedsandele i Danmark.

»Grundlæggende har selskaberne de samme kernekompetencer. Pris, destinationer osv. Derfor er det noget irrationelt, der afgør valget af flyselskab. Det forsøger vi at påvirke,« siger Bjarne Rasmussen.

SAS er gået 20 pladser frem til nummer 41 på den samme liste, og Bjarne Rasmussen forventer ikke at overhale SAS foreløbig.

»SAS har opbygget sit brand over en lang årrække, og det er grunden til, at de stadig er her,« siger Bjarne Rasmussen.

Også Norwegian går kraftigt frem i brandmålingen og ligger på en anden plads over højdespringere efter Cimber Sterling. Massiv annoncering har været med til at bane vejen for Norwegian, der indledte sin danske offensiv, da Sterling kollapsede.