Cimber spiller hasard med brand-værdi

Cimbers ukrainske samarbejdspartner, Aerosvit, er kendt for elendig service. Det kan smitte af på danskernes brand, advarer ekspert.

Cimbers samarbejde med ukrainske Aerosvit kan give brand-mæssigt bagslag, vurderer ekspert. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Elendig service, tørre sandwich, forsinkelser og manglende informationer kendetegner tilsyneladende Cimber Sterlings nye ukrainske samarbejdspartner, Aerosvit Airlines, der er kontrolleret af Igor Kolomoyskij, der for nyligt meldte sig på banen som kommende storinvestor og redningsmand for Cimber Sterling.

Det ukrainske selskab ligger en i branchevurdering på højde med luftfartsselskaber fra eksempelvis Sudan, Mongoliet og Bangladesh, og det kan smitte af på danskernes image herhjemme, advarer ekspert.

"Problemet er, at østeuropæiske flyselskaber ikke har et godt image, når det kommer til flysikkerhed. Og selvom mange af selskaberne har rettet op på det og har prøvet at rebrande sig selv, er vi stadig meget skeptiske i vesten. Samtidig er service virkelig en by i Rusland, det er simpelthen ikke tradition for. Og det kan risikere at sætte Cimbers gode brand over styr - især over for de eksisterende kunder herhjemme," siger den internationalt anerkendte brandekspert Martin Lindstrøm.



Samarbejdet mellem de to selskaber betyder ifølge Cimber Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, at Cimber Sterling kan markedsføre billetter til Kina, Indien og Thailand. Det betyder dog ikke, at Cimber Sterling fremover selv vil flyve til de destinationer. I stedet bliver passagererne sat om bord hos Aerosvit Airlines, der dermed har fået adgang til det rejselystne danske marked.

For Cimber Sterling er samarbejdet ikke økonomisk givtigt. Til gengæld forventer man, at de fjerne destination vil give Cimber Sterling et brandmæssigt boost.

"For os har aftalen det primært en brandmæssig værdi, fordi Cimber er bedst kendt for indenrigsflyvninger i Danmark. Men vi vil gerne indgå i en større enhed og kendes for mere end bare det," siger Stefan Vilner.



Men det er ren hasard, advarer Martin Lindstrøm. Problemet er nemlig, at Aerosvit Airlines er kendt for utroligt dårlig kundeservice, hvor passagerer bliver efterladt i et kommunikationsmæssigt limbo. Flyselskabet får da også en hård behandling i en undersøgelse af kvalitetsniveau fra det anerkendte bureau Startrax, der måler flyselskaberne i forhold til hinanden. Her får Aerosvit Airlines blot to stjerner. Den karakter gives ifølge Startrax for "en dårligt kvalitet af produktet og / eller dårlig eller inkonsistent standart for medarbejderservice ombord eller i lufthavnsmiljøet".

En række danskere, der jævnligt flyver til Ukraine har overfor Business.dk berettet om talrige aflysninger uden informationer, ekstrem dårlig service og endda nødlandinger uden informationer fra flypersonalet. Flere af dem vælger heller et stop i Wien eller Frankfurt og 3-4 timers ventetid fremfor dem direkte rute mellem København og Kiev med Aerosvit.



Cimber Sterling afviser dog, at der skulle være et problem med serviceniveauet hos den ukrainske partner.

"Vi laver kun den type aftaler, når vi mener, at de kan leve op til vores service-niveau. Og servicen hos Aerosvit er på højde med den, vi selv leverer, så vi har intet problem med den aftale," siger Cimber Sterlings kommercielle direktør.



Martin Lindstrøm vurderer dog, at Cimber Sterling får svært ved at få Aerosvit Airlines til leve op til deres egne standarder.

"Cimber gambler med sit brand, for de skal ikke antage, at Aerosvit lever op til de servicekrav, der eventuelt ligger i en kontrakt. Det kræver nok, at de skal være en aktiv partner, for at få dem til at leve op til det. Og det tvivler jeg på, at Cimber har ressourcer til," siger han og tilføjer:

"Jeg ville være særdeles påpasselig med at lægge for meget vægt på det partnerskab, før Aerosvit har bevist, at de kan levere en service, der matcher. Som rådgiver ville mit råd være, at holde det ekstremt adskilt i en prøveperiode."