Cimber-pendlere kan miste et helt års billetter

Flypendlerne kan have mistet billetter og indskud for tusindvis af kroner og er nervøse for fremtidens transport til jobbet.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Preben Madsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fly-pendlere, der rejste med Cimber Sterling til og fra jobbet, kan have rigtigt mange penge ude at svæve. For at opnå de største rabatter købte de nemlig mange billetter ad gangen til afgange langt ude i fremtiden.

Det fortæller Preben Holm, der er formand for Pendlergruppen i Bornholms Passagerforening. Indtil torsdag morgen var Cimber Sterling den eneste flyforbindelse mellem klippeøen og resten af landet, og bornholmere med job i for eksempel København brugte derfor selskabet i stor stil.

"Der er mange, der køber billetterne et år ud i fremtiden, fordi der var så få sæder. Hvis man ville være sikker på en plads og ville have den højeste rabat, skulle man købe rigtigt lang tid i forvejen. Jeg har billetter til november. De skulle betales ved booking," siger Preben Holm, der selv rejser frem og tilbage mellem Åkirkeby og København en gang om ugen.

En stor gruppe rejser dog frem og tilbage hver eneste dag og har allerede købt og betalt billetter langt ud i fremtiden, fortæller han. Endnu står det ikke klart, hvordan medlemmerne af pendlerklubben Cimber Sterling Travel Club er stillet ved konkursbegæringen.

Nye pendlere kan desuden komme i klemme for adskillige tusinde kroner på grund af det indskud, det krævede at få adgang til de billigste billetter.

"Som ny pendler var man nødt til at smide 20.000 kroner for at komme ind i den bedste rabatklasse. Når du så købte billetter, gik betalingen fra det beløb. Der kan godt være nye pendlere, som har nået at købe ganske få billetter, og som risikerer at miste rigtigt mange penge," siger Preben Holm.

Allerede torsdag formiddag meddelte flyselskabet Danish Air Transportation (DAT), at det vil lave seks daglige flyvninger mellem Bornholm og København.

Preben Holm er dog fortsat bekymret.

"Det kan godt være, at der kommer en afløser, men hvis det bliver for dyrt at transportere sig frem og tilbage, så kan det ikke lade sig gøre. Pendlerne er nødt til at have en ordning, som ligestiller os med pendlere fra for eksempel Hillerød. vi har en omkostning, som siger spar to for at arbejde i nabokommunen. Det koster jo mere at flyve fra Bornholm til København end fra København til Prag," siger Preben Holm.

Også Bornholm som lokalområde kan blive ramt, hvis pendlerne må opgive den daglige rejse og flytte derhen i landet, hvor deres arbejde ligger, mener han.

"For de, der pendler dagligt, er det kritisk i mere end én forstand, fordi de bliver ramt på deres eget levebrød. Derudover er de med til at holde hjulene i gang på Bornholm, fordi de tjener pengene ude og bruger dem hjemme. Den mulighed er også truet," siger Preben Holm.