Cimber: Fyringer ændrer ikke danske ruter

Fra oktober er det slut med rejser sydpå med Cimber Sterling, der derfor giver hver fjerde ansatte en fyreseddel.

ARKIVFOTO. 200 medarbejdere mister jobbet hos flyselskabet Cimber Sterling, der tilpasser organisationen. (se Ritzau historie 180916) --Sterling Airways konkurs 29. oktober 2008. Mens et Cimber Air fly lægger an til landing i Københavns Lufthavn, står de røde Sterling fly stille. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2012) Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kriseramte Cimber Sterling kaster strandhåndklædet i ringen og lukker ruterne til sydens sol i efteråret. I den forbindelse bliver der ikke brug for lige så mange hænder, og Cimber Sterling giver derfor knap hver fjerde ansat en fyreseddel. "Vi er inde i en proces, hvor vi fokuserer på kerneforretningen. Det er indenrigsruterne i Danmark og de regionale ruter til Sverige. Omvendt så lukker vi for rejserne til Sydeuropa med udgangen af oktober," siger Cimber Sterlings adm. direktør Jan Palmér til Business.dk. Det er de ruter, der bliver fløjet af de omkostningstunge Boeing-fly, som Cimber fik med, da de købte Sterling. Når sommerprogrammet er overstået vil størstedelen af ruterne blive nedlagt.

"Vi annoncerer fyringerne nu, fordi den slags jo tager tid at gennemføre. Det vil være alle afdelinger, der bliver berørt. Både piloter, kabinepersonale, mekanikere og administration," siger Jan Palmér. Han slår samtidig fast, at lukningen af ruterne sydpå og fyringerne ikke får indflydelse på indenrigsflyvningen i Danmark. Og at alle, der har købt en billet, nok skal komme af sted som planlagt. Ifølge Jyllands-Postens oplysninger vil ruterne til Malaga, Firenze, Catania, Antalya, Maderia og Napoli blive ramt. I alt skal 10 ruter lukkes, men ikke alle er udpeget endnu. "Vi kan ikke konkurrere med Easyjet og Ryanair og de andre lavprisselskaber. De har et langt større netværk og er meget mere specialiserede end os. Derfor satser vi på de regionale flyvninger," siger Cimber-chefen. Der har tidligere været snak om en fusion mellem Cimber Sterling og svenske Skyways, men selvom der allerede er flere projekter om samarbejde i gang, er der ingen konkrete planer om en fusion, forklarer Jan Palmér.