Cimber-formand: Vi har ledende position om fem år

Cimber Sterlings bestyrelsesformand Gregory Gurtovoy vil ikke udelukke, at selskabet får brug for yderligere kapitalindskud i fremtiden.

Ukrainske Gregory Gurtovoy er bestyrelsesformand for Cimber Sterling, deler formandsposten i ukrainske AeroSvit Airlines og er bestyrelsesformand i City Airline i Sverige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kriseramte flyselskab Cimber Sterling har fået aktionærernes tilladelse til at tilbyde kreditorerne aktier i stedet for at betale de lånte penge tilbage. Ordningen er skræddersyet Mansvell Enterprises, der er kontrolleret af den ukrainske milliardær Igor Kolomoyskij.

Sidste år i august overtog Mansvell nemlig kontrollen med Cimber Sterling og skød 165 millioner kroner i selskabet. Det viste sig siden ikke at være nok, og Igor Kolomoyskij måtte igen til lommerne og låne Cimber Sterling yderligere 239,3 millioner kroner.

Cimber Sterlings bestyrelsesformand, Gregory Gurtovoy, fastslog efter tirsdagens ekstraordinære generalforsamling, at aftalen skal sikre, at der bliver rettet op på flyselskabets egenkapital i takt med at gæld bliver til aktier.

"Beslutningen i dag giver bestyrelsen fleksibilitet i arbejdet med at finde den bedste løsning med at skaffe kapital til selskabet. Det langsigtede mål er stadig, at Cimber Sterling skal være økonomisk effektivt og give et overskud. For at det kan ske, skal vi både skære i omkostningerne, rejse kapital og genopbygge selskabet til at give et driftsoverskud," siger han.

Du siger, at I med gældskonverteringen er godt på vej mod et selskab med driftsoverskud. Betyder det, at Cimber Sterling ikke vil få brug for flere kapitalindskud i fremtiden?

"Jeg har ikke en krystalkugle. Det kan ingen svare på. Vil der også blive brug for at skyde kapital i SAS eller Lufthansa? Det er der ingen, der ved. Det kommer an på mange ting, som brændstofpriser og passagererne og på lønninger og BNP-vækst og tusinder andre faktorer, som jeg ikke kan reducere til et enkelt svar. Vi må se, hvordan markedet reagerer."

Der er ingen tvivl om, at det har været en dyr fornøjelse for Mansvell at overtage kontrollen med Cimber Sterling. Har I været overrasket over, hvor store problemer, der er i Cimber Sterling?

"Hør nu her, vi er alle erfarne forretningsfolk, og vi vidste godt, at det var en udfordring. Men der er tale om udfordringer, ikke om forhindringer. Det er et vanskeligt marked, og indtil videre arbejder vi på, hvordan vi bedste kan operere i det. Vi har fuld støtte og godt samarbejde mellem vores hovedaktionærer og ledelsen i selskabet."

Der har været en del snak om en fusion mellem Cimber Sterling og svenske Skyways, som Mansvell også kontrollerer. Hvad er status på den front?

"Vi vil ikke gå for hurtigt frem, så indtil videre tager vi ét skridt ad gangen. Vi samarbejder nu om vedligeholdelse af flyene og håndtering af bagage. Man skal også huske, at det er selskaber i to forskellige lande, så der er også mange komplicerede elementer i forbindelse med reglerne på området. Men det er i den langsigtede plan for begge selskaber."

I har netop valgt at fyre knap hver fjerde ansatte i Danmark som del af en spareplan. Kommer der flere fyringer i fremtiden?

"Vi har ingen intentioner om at fyre folk. Men vi bliver nødt til at skære antallet til, sådan at det passer med den mængde arbejde, der skal udføres. Vores mål er at være profitable igen. Og for at det skal ske, må vi tage hensyn til markedet og være dynamiske. Og indtil videre har vi en god og robust plan, der vil sikre et overskud med tiden."

Hvor ser du Cimber Sterling være om fem år?

"Om fem år er Cimber et meget stærkt, meget robust og profitabelt flyselskab, med en ledende position i og med trafik ind og ud af Skandinavien."