Cimber bekræfter fusionsplaner

Cimber Sterling bekræfter planerne om fusion med Skyways og City Airlines. Selskabet har allerede registreret domænenavne forud for sammenlægningen.

Cimber Sterling gør klar til svensk fusion. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den ukrainske milliardær Igor Kolomoyskijs planer om et stort nordeuropæisk flyselskab lader til at være ved at tage form. Hvis rigmandens købstilbud bliver accepteret af aktionærerne, er en fusion med de regionale svenske selskaber Skyways og City Airlines, som han allerede kontrollerer, lige om hjørnet. Det bekræfter Cimber Sterling for første gang.

Selvom bjørnen officielt først er skudt på Cimber Sterlings generalforsamling i slutningen af juli, er flyselskabet allerede i gang med sælge skindet. Således har Cimber Sterling i dølgsmål sikret sig rettighederne til en række domæner med kombinationer af navnene Cimber og Skyways.



En søgning i hostmaster-registre afslører, at www.cimberskyways.dk er registreret den 18. juli af Cimber Sterling, der også har sikret sig .com og .net-domænerne. Den omvendte kombination med Skyways som første navn i domænet er også reserveret af danskerne.

Ved første henvendelse afviser adm. direktør i Cimber Sterling, Jakob Krogsgaard, at kommentere på Business.dks opdagelser om Cimber-Skyways.

"Vi er stadig ikke ejet af Kolomoyskij, så al snak om fusioner, kan jeg ikke kommentere på," siger han, inden han tilføjer: "Men det er da et godt navn."

Da Business.dk forsøger at klemme lidt flere informationer ud af chefen senere, er tonen en anden:

"Når nu I har opdaget det, kan vi lige så godt kommentere på det. Vi har registreret navnene for at være på forkant med situationen. Manswells (Igor Kolomoyskijs Cypern-baserede selskab, red.) udgangspunkt har fra starten været et fælles selskab med Skyways og City Airlines," siger Jakob Krogsgaard.

Hvor langt er I i arbejdet med fusionen?

"Vi er ikke gået i gang, for vi er stadig konkurrenter. Men vi har forståelse for deres planer, og de har forståelse for vores. Når generalforsamlingen i slutningen af juli forhåbentlig har godkendt transaktionen, så har vi samme ejere. Og snakken om at slå os sammen vil begynde umiddelbart derefter," siger Cimber-direktøren.

Hvad vil det betyde for de danske kunder?

"Jeg er sikker på, at det er positivt for de danske kunder. Vi får set større netværk og får adgang til stordriftsfordele, hvilket gør os i stand til at konkurrere med konkurrenterne på prisen. Så på sigt betyder det billigere billetter," siger han.



Ifølge senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank vil en fusion af de Cimber, Skyways og City Airlines da også være den eneste logiske handling, såfremt Igor Kolomoyskij også får kontrol over Cimber Sterling.

"Cimbers forretningsmodel fungerer ikke, så hvis man vil fastholde Cimber som selvstændigt selskab, skal der meget store forandringer til. Og i luftfartsbranchen gælder det om noget sted om at spare, så en fusion er det eneste rigtige at gøre," siger han.

En forhindring kan dog være, at de tre selskaber har hovedkvarterer i henholdsvis Sønderborg, Stockholm og Göteborg. En løsning kunne dog være at oprette en fælles base i København, der i forvejen vil være et godt link til Igor Kolomoyskijs ukrainske selskab Aerosvit Airlines. Derved kan det nye selskab sende passagerer til blandt andet Fjernøsten gennem et code-share-samarbejde.



En anden udfordring for et samlet selskab er, at de hver især ligger inde med mange forskellige flytyper. Der er dermed store besparelser, hvis det kan lykkes at strømline flåden.

"Lige nu er der for mange forskellige flytyper til at kunne sænke omkostningerne på det område. Men så vidt jeg er orienteret ejer Kolomoyskij også et flyleasingselskab, så mon ikke der kan findes en løsning," siger Jacob Pedersen.

Cimber Sterling annoncerede onsdag et strategisk samarbejde med Aerosvit Airlines, der betyder, at Cimber fremover kan markedsføre Aerosvits destinationer, mens Aerosvit får adgang til det danske marked gennem Cimbers brand.