Cigarkæmpes børsindtog går op i røg

Scandinavian Tobacco Company sætter planerne om en børsnotering i bero efter et svagt 2013.

Man kan købe en stor pakke tudekiks og sætte sig over i hjørnet og spise dem. Eller man kan kigge på rammerne og finde den bedst mulige måde at arbejde inden for dem på. Vi gør det sidste,« siger Anders Colding Friis, adm. direktør i Scandinavian Tobacco Group Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

2013 blev dårligere end ventet for dansk-svenske Scandinavian Tobacco Group, som er en af verdens største cigarproducenter. Det skriver Børsen.

Indtjeningen faldt i årets første ni måneder fra 783 til 754 millioner kroner, og den faldende indtjening gør nu, at man må revidere planen om at børsnotere selskabet 1. oktober.

»2013 har været mere udfordrende, end vi som aktionærer regnede med. Tobak er ikke helt så nemt, som det har været. Godt nok er der en aftale, der udløber, men alle parter vil være interesseret i at se den bedst mulige værdi af Scandinavian Tobacco Group, og det får man nok ikke på baggrund af et forholdsvist svagt 2013,« siger Tommy Pedersen, direktør i Augustinus Fonden, til Børsen.

Fonden er den største af de to danske aktionærer. Den anden er tobaksfonden C.W. Obel, og planen om børsnoteringen blev lavet i 2010, da de to tobaksfonde gik sammen med den svenske tobaksgigant Swedish Match og dermed skabte Scandinavian Tobacco Group.

Fremtiden som cigarproducent ser heller ikke videre lys ud, når man kigger på de reguleringstiltag over for tobak, der er på tegnebrættet i både EU og USA.

EUs nye, strammere regulativer ventes at falde på plads i år. Og i USA vil man nu udforske mulighederne for helt at eliminere tobaksrygning - blandt andet ved større restriktioner på salget og en lovpligtig reducering af nikotinindholdet.

»Når det er virkeligheden, kan man gøre to ting. Man kan købe en stor pakke tudekiks og sætte sig over i hjørnet og spise dem. Eller man kan kigge på rammerne og finde den bedst mulige måde at arbejde inden for dem på. Vi gør det sidste,« siger Anders Colding Friis, adm. direktør i Scandinavian Tobacco Group, til Børsen.

Netop USA er et vigtigt marked for tobaksproducenten, som kort før jul indgik et samarbejde med den amerikanske rapper Jay-Z om markedsføringen af en ny cigar, »Cohiba Comador«.

Læs også: Markedsrapport: Danskerne dropper tobakken