Cigarkæmpe strammer finansielle mål på vej mod børsen

Verdens største cigarproducent, Scandinavian Tobacco Group, er i gang med gøre sig lækker for aktiemarkedet. Strammer egen målsætning til indtjening og vækst som del af børsplaner.

Foto: Simon Læssøe. Topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen.
Læs mere
Fold sammen

Giv dem hvad de vil have.

Det kunne være motivet for de nye finansielle mål, som Scandinavian Tobacco Group nu offentliggør. For cigarproducentens fokus på højere indtjening, effektivitet og bedre cashflow plejer at væree noget, der får de profesionelle investorers opmærksomhed. Og det er ikke uvæsentligt på et tidspunkt, hvor Scandinavian Tobacco Group diskret arbejder hen mod en børsintroduktion, som ventes at ske i foråret 2016.

Det er første gang, at Scandinavian Tobacco Group, som er verdens største cigarproducent, offentliggør konkrete finansielle mål. Nu stikker selskabet så næsen frem og lover, at det de næste tre-fem år vil præstere en lønsomhed på mindst 20 pct. (målt sojm ebitda-margin), årlige organiske vækstrater, eksklusive valutaeffekter, i niveauet 1-3 pct. for nettoomsætningen og 3-5 pct. på justeret ebitda hvilket afspejler igangværende omkostningsbesparelser og effektiviseringstiltag, der er ved at blive implementeret.

Væksten virker ikke ligefrem imponerende, men målsætningen om overhovedet at vokse organisk skal ses i lyset af, at cigar- og pibetobaksmarkederne globalt falder, så derfor skal Scandinavian Tobacco Group tage markedsandele for at kunne holde samme omsætningsniveau og altså tage endnu flere markedsandele for at kunne præstere vækst.

»Jeg er meget tilfreds med, at vi har fastlagt nye finansielle forventninger og har den rette ledelsesgruppe og platform på plads til at opfylde dem. Det er vigtigt for vores finansielle performance og for vores dygtige og talentfulde medarbejdere, at vi har en klar retning for vores arbejde,« siger Níels Frederiksen, der er adm. direktør i Scandinavian Tobacco Group.

Han trådte til efter at Anders Colding Friis i foråret stoppede for at blive topchef i smykkekæmpen Pandora. Niels Frederiksen og den vrige ledelse har siden gået tobaksvirksomheden igennem med tættekam for at identificere besparelser og gøre op med en sådan-plejer-vi-at-gøre-kultur.

Her har ledelsen identificeret årlige besparelser på 140 mio. kr. når alle spareprogrammer er gennemført. Virksomheden forventer desuden forbedringer i arbejdskapitalen på ca. en halv mia. kr. i den samme periode i forhold til niveauet for arbejdskapital i 2014.