Cigar-boss: »De håndrullede er vores vækstmotor«

En vækst i salget af håndrullede cigarer var et af lyspunkterne i Scandinavian Tobacco Groups regnskab torsdag. Til gengæld står virksomheden over for at måtte afskedige 150 medarbejdere.

Foto: Simon Læssøe. Topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen.
Læs mere
Fold sammen

Der blæser nye tobakskyer i cigarbranchen. Det har Scandinavian Tobacco Group måtte sande. Godt nok er den danske virksomhed blandt markedslederne inden for fabriksfremstillede cigarer, men selskabets store vækst kom fra deres håndrullede cigarer:

»Vores håndrullede forretning i USA, som består varemærker som Cohiba, Macanudo og så videre, vokser pænt, og det har den gjort i mange i år. Det er vækstmotoren vores i forretning,« fortæller selskabets CEO Niels Frederiksen til Berlingske Business.

Og det er nødvendigt med en vækstmotor. Selskabet solgte for 1740 mio. kr. i tredje kvartal, hvilket var en stort flad udvikling set over et år. Selskabet regner nu med en flad organisk vækst på nul pct. i år mod en tidligere forventning om en vækst på en til tre pct.

Til gengæld er driftsoverskuddet blevet forbedret til 328 mio. kr. fra 305 mio. kr. i samme periode i fjord som følge af lavere omkostninger.

»I bund og grund, når du driver en tobaksvirksomhed, så handler det om at vise, at vi kan tjene flere penge på den omsætning, vi har nu. Det er derfor, vi har så høj fokus på effektivitet, fordi det er det, der gør, at vi med flad toplinje nu kan levere næsten fem pct. stigning i vores EBITDA,« siger Niels Frederiksen.

På trods af at selskabet har leveret gode resultater i særligt USA og Canada, har indtjeningen på særligt maskinfremstillede cigarer været presset af nye EU-regler.

»Vi kæmper en del med vores maskinfremstillede cigarer i Europa. Det er en kombination af faldende totalmarked og den uro, der er skabt af det her tobaksvaredirektiv, der bare rammer vores maskinfremstillede varer hårdere, fordi en større del af forretningen er koncentreret i Europa,« siger Niels Frederiksen og fortsætter:

»Vi forventer flad toplinje i 2016. Væksten skal komme fra en kombination af, at vi er dygtige til at tage prisstigninger, finde de vækstlommer, der eksisterer i en faldende industri og til at vinde markedsandele. Her er den håndrullede forretning i USA et godt eksempel.«

Virksomheden har leveret stabile resultater uden at være prangende kvartal efter kvartal siden deres børsnotering i februar.

Udsigt til afskedigelser

Der var faretruende røgsignaler for de ansatte hos Scandinavian Tobacco Group. Selskabet skal styrke konkurrenceevnen på et presset marked, og det betyder afskedigelser:

»Vi har haft et godt tredje kvartal med stigende indtjening og et meget stærkt cashflow, drevet af de effektivitets programmer, som vi kører,« fortæller Niels Frederiksen, inden han i en noget anden tone fortsætter:

»I dag er vi så klar med endnu et tiltag, der skal styrke vores konkurrenceevne. En ny organisationsmodel, der kombinerer supply chain for cigarer og rulletobak, og så laver vi nogle ændringer i vores kommercielle organisation, der betyder, at vi desværre skal sige farvel til op imod 150 medarbejdere inden sommeren 2017.«

Virksomhedens kommercielle afdeling skal kigges efter i sømmene for at finde effektiviseringer, uden at røgen går af ballonen.

Afskedigelserne, som virksomheden planlægger, kommer mestendels til at ske i Europa, men omkring en håndfuld af dem skal findes herhjemme.

»Det besparelsesprogram, vi har haft indtil nu har haft fokus på supply chain, hvor vi i den forbindelse offentliggjorde den planlagte lukning af to fabrikker i slutningen af september. Seneste initiativ sker også i vores kommercielle organisationer og stabsfunktioner,« forklarer Niels Frederiksen.

Afskedigelserne skal give besparelser på 60-65 mio. kr. om året.