Cider redder faldende ølsalg

Somersby er ikke blot en døgnflue, det er en af de største lanceringer, Carlsberg nogensinde har gjort, vurderer underdirektør Jan Hertz fra Carlsberg.

Foto: Dorthe Ørsig
- Vores Somersby cider klarer sig bedre end ventet. Det er klart, det sker lidt på bekostning af øl, men også på bekostning af andre kategorier, som hvidvin og andre drikkevarer, siger Jan Hertz.

Somersby blev i første omgang introduceret for at ramme en bestemt målgruppe i et stagnerende ølmarked.

- Vi har arbejdet benhårdt efter kernemålgruppen på 25-35 år. Det var kernemålgruppen i al vores kommunikation lige fra vores forpagtning til ciderens smag, og selvfølgelig også vores reklamefilm, siger Jan Hertz.

Han vurderer, at produktet har sin berettigelse, fordi ølmarkedet har været faldende i 25 år og at der derfor var brug for noget nytænkning.

- På et eller andet plan er vi hele tiden nødt til at skele til, hvad der sker på inden for alkoholiske drikkevarer på ølmarkedet. Hvor er det, vi kan finde nogle åbninger og er der nogle hybridkategorier, hvor vi kan skabe noget nyt. Når det er sagt, skal man også passe på med ikke at hvile for meget på laurbærene, for ølmarkedet er konstant i forandring, konstaterer Jan Hertz.

- Vi kigger på, hvilke forandringer der sker i cidermarkedet i andre lande som England, Finland og Sverige, for at se, hvad der driver markedet lige for øjeblikket. Vi kigger selvfølgelig meget på, hvordan denne kategori kan blive ved med at udvikle sig. Heldigvis har detailhandelen fået øjnene op for cidermarkedet og lige nu er der repræsenteret over 40 forskellige brands herhjemme. Det gør cideren meget mere interessant, siger underdirektøren.

Tilbage i marts lancerede Carlsberg en ny cider med pæresmag. Et produkt, som skulle være med til at forøge Carlsbergs omsætning inden for ciderkategorien.

- Danskerne har taget rigtig fint imod lanceringen af vores nye pærecider. Vi ønsker at holde os væk fra de meget søde bærvarianter og med pærecideren rammer vi også vores målgruppe. Pære- og æblesmagen er jo også det, der originalt bliver forbundet med cider. Vi ønsker netop at bevare pladsen, som den originale cider i Danmark, siger han.

Carlsberg har også lanceret cideren uden for Danmark og med stor succes, vurderer Jan Hertz.

- Vi har lanceret Somersby i tre øvrige markeder. I Sverige, Norge og Belgien, hvor Belgien er det nyeste marked. Det er allerede blevet en succes i både Norge og Sverige. Generelt er Somersby et rigtig godt våben i de lande, hvor ølsalget er faldende, konstaterer underdirektøren.

RB-Børsen