Cider-kongen: Carlsberg bør takke mig

Svenske Peter Bronsman købte for snart 20 år siden et nedslidt, gammelt bryggeri midt mellem ingenting i det centrale Sverige. I dag leverer bryggeriet cider til hele verden, konkurrerer med de største bryggerikoncerner, står bag Sveriges suverænt mest solgte øl og flirter med drømmen om at åbne et bryggeri i Danmark.

Peter Bronsman ses sjældent uden sit farverige slips med navnene på de øl og cidermærker, han i dag ejer. Uden anden uddannelse end svensk grundskole er det lykkedes den nu 49-årige iværksætter at skabe verdens mest solgte pærecider og den bedst sælgende øl i Sverige. Fold sammen
Læs mere
Foto: 3513 TOMMY SVENSSON / DN / SCANP

Peter Bronsman mener, at Carlsberg og i øvrigt flere af verdens andre bryggerigiganter bør takke ham personligt.

»Jeg håber at få et tak fra Carlsbergs udviklingsafdeling for at skabe et produkt, de i dag tjener rigtigt mange penge på,« lyder det fra den adm. direktør for det svenske Kopparbergs Bryggeri.

Det er den søde cider med alkohol, som den svenske bryggeriejer henviser til.

Opfordringen er hverken sagt med bitterhed eller for sjov. Den er sagt med en iværksætters passion og ukuelig tro på egne evner, der er forundt de få, som har bygget succeser ud af ingenting.

49-årige Peter Bronsman konstaterer i den forbindelse, at Kopparbergs siden 1996 har produceret en sød cider, som i dag sælges i 40 lande, står bag verdens mest solgte pærecider, og er nummer tre i størrelse på det britiske cidermarked.

Samtidig konstaterer han, at flere af verdens største bryggerier inden for de seneste år er fulgt trop og har lanceret deres egne variationer af cider målrettet en yngre målgruppe. Herhjemme er Carlsbergs Somersby bedst kendt. Den blev lanceret i 2008 og står for godt halvdelen af det danske cidermarked samtidig med, at Somersby nu sælges på 35 markeder. Royal Unibrew har ligeledes meldt sig på banen i Danmark med Tempt Cider.

Smag for cider

Meget tyder på, at Peter Bronsman så rigtigt, da han i 1996 lancerede en sød cider med alkohol i et sidste forsøg på at redde et ellers dødsdømt bryggeri. Lige siden har cidermarkedet været i markant vækst. Storbritannien, der er det absolut største cidermarked, er fra år 2000 til i dag gået fra at hælde 480 mio. liter cider ud i de engelske pint-krus til over en milliard liter i dag.

Peter Bronsman er ikke sen til at tage en del af æren for den udvikling. For da den svenske iværksætter spadserede ind på det britiske marked i år 2000, var cider en drik for den ældre generation. Det var den mere bitre og traditionelle cider, der dominerede på de britiske pubber.

Med introduktionen af Kopparbergs pærecider fik det svenske bryggeri fat i den unge generation og var på den måde med til at skabe et marked, som ikke tidligere fandtes. Et marked som nu løbende udvides med ankomsten af giganternes alternativer.

Peter Bronsman byder Carlsberg og andre bryggerier velkommen ud fra en kalkule om, at det er det, der skal til, for at udvide markedet og udbrede kendskabet til den form for cider til helt nye markeder.

»Jeg ser hverken Carlsberg eller Heineken som konkurrenter. De er kolleger. Mine konkurrenter er hvidvin og rosevin,« vurderer han med henvisning til, at cider er en forfriskende drik, der kan nydes i de samme situationer, som et afkølet glas hvidvin .

Ung og nysgerrig

Men hvem er denne Peter Bronsman, der fra hjørnekontoret i et svensk bryggeri hovedkulds kaster sig ud på et af verden mest konkurrenceprægede markeder, og sidste år blev kåret som Entrepreneur of the Year i Sverige?

Fortællingen om Peter Bronsmans cidereventyr er et usædvanligt et af slagsen.

I begyndelsen af 1990erne trådte han i land efter seks år som sømand på verdens have. En ulykke om bord havde nær kostet ham livet, og med den oplevelse i bagagen var han klar til at ændre sit liv og skabe noget meningsfuldt.

Tilbage i hjembyen Göteborg faldt han over en notits i avisen. Det traditionsrige Kopparbergs Bryggeri fra 1882 var tæt på lukning. De schweiziske ejere havde over en årrække forgæves forsøgt at puste liv i det gamle bryggeri, der nu var havnet hos banken og var til salg.

Sammen med sin bror Dan-Anders traf den dengang 29-årige Peter Bronsman en beslutning, der skulle vise sig at være livsændrende. Begyndelsen af 1990erne var vanskelige år i vores naboland, og køberne stod ikke i kø til at overtage et bryggeri midt i Sverige mere end 200 kilometer fra Stockholm og 360 kilometer fra Göteborg.

Under løfte om at skabe arbejdspladser til 12 mennesker i den lille by kom en aftale med den lokale bank imidlertid i stand. Peter og Dan-Anders Bronsman var nu ejere af et nedlagt bryggeri, der reelt ikke havde brygget så meget som en liter øl i årevis. Spørger man ind til, hvad der fik ham til at tro, at netop han kunne skabe forretning, hvor andre måtte opgive, tilskriver han det ungdommens bekymringsløse sind.

»Havde jeg fortaget en økonomisk kalkule, havde jeg ikke købt det. Men jeg var 29 år. Man vil så meget i den alder, man er nysgerrig og tænker ikke ret langt. Jeg var så stolt, da jeg kom hjem og havde købt et bryggeri,« forklarer han.

Første opgave var at trække den tidligere brygmester, som havde forladt landsbybryggeriet til fordel for konkurrenten Spendrups, tilbage. Den opgave lykkedes. Kopparberg bryggede igen øl, og første regnskabsår i 1994 kunne de to brødre notere sig en omsætning på 36 mio. kr.

Begyndte forfra

Året efter brændte Kopparbergs Bryggeri ned.

»På det tidspunkt dømte alle os ude og sagde, at nu lukker Kopparbergs for altid. Men vi insisterede på, at vi kunne bygge det op igen,« fortæller Peter Bronsman.

På bankens nåde lykkedes det at få bygget dele af bryggeriet op, og samme år skete det, som skulle vise sig at blive altafgørende for bryggeriets fremtid.

Systembolaget tog kontakt til bryggeriet og var interesserede i, at Kopparbergs påbegyndte en svensk produktion af cider med alkohol. Frem til 1992 havde Sverige et forbud mod at producere den såkaldt stærke cider, men nu var Systembolaget interesseret i at få cider med alkohol på returflaske i sortimentet.

Cider var ikke helt ukendt for Kopparberg, hvor der i bryggeriets tidlige år løb cider gennem rørene. Produktionen blev dog lukket ned i 1930erne.

»Der fandtes kun nonalkohol cider i Sverige eller de britiske og franske cidere, der jo er bitre. De er for fanden ikke til at drikke. Min idé var at skabe noget, der var et alternativ til hvidvin, og som ikke fandtes på markedet. Så vi fandt de gamle opskrifter frem på sød æble- og pærecider og udviklede dem så med alkohol,« forklarer Peter Bronsman.

Første år efter lanceringen solgte det lille bryggeri fire millioner liter cider, og i regnskabsåret 1996/97 omsatte Kopparberg for 320 mio. svenske kroner.

Udfordringen for Peter Bronsman var dog, at man ikke måtte reklamere for alkohol i Sverige, så han havde vanskeligt ved at fortælle svenskerne om nye smagsvarianter.

»Det slog mig pludselig, at svenskerne jo rejser meget på charterferie. De tager til Mallorca, Grækenland og Frankrig. Så vi tog ud til alle turistdestinationerne og solgte vores cider. Her lærte svenskerne dem at kende. En anden positiv effekt var, at du jo har engelske turister alle steder, og de begyndte også at drikke vores cider,« siger han.

Dermed var vejen til det britiske marked åbnet, og i 2002 gjorde Kopparberg sit indtog der. I dag sælger Kopparberg 15 mio. liter cider på det britiske marked.

Tæt på dansk bryggeri

Nogenlunde samtidig med at Kopparbergs brød gennem på det engelske marked, ville Peter Bronsman ind på ølmarkedet i Sverige og var derfor på udkig efter et bryggeri, som han kunne købe. Det førte ham blandt andet til Helsingør, hvor han gik med seriøse overvejelser om at købe det lokale Wiibroe bryggeri.

»Hvis jeg havde købt Wiibroe dengang, vil jeg vædde på, at det havde været den mest solgte øl i Sverige i dag,« lyder det selvsikkert fra iværksætteren.

Købet blev dog aldrig til noget, da han ikke kunne købe hele bryggeriet, men kun dele af det. Derfor faldt valget i stedet på Sofiero Bryggeri omkring 60 kilometer nord for Helsingborg. På dette tidspunkt var Pripps Blå den absolut bedst sælgende øl i Sverige. Det blev der dog vendt op og ned på inden for et år.

»Carlsberg ejede Pripps. Alle svenskere blev enormt vrede, da Carlsberg valgte at lukke bryggeriet i Gøteborg. Vi lancerede Sofiero præcis i den periode, hvor bryggeriet blev lukket og slog os op som det svenske alternativ til at den store danske koncern, der nu kom og nedlagde et gammelt, svensk bryggeri. Vores attitude var »bare rolig den klarer vi,« erindrer Peter Bronsman.

Samme år blev Sofiero den mest solgte øl i Sverige og har været det hvert år lige siden.

Den svenske iværksætter er ikke færdig med at vokse. Cidermarkedet er først lige begyndt at blomstre, og der er meget at hente på både de eksisterende og nye markeder.

»Detailhandlen er glad for cider, da der er en større fortjeneste på cider end øl. Og i detailhandlen handler det om at få plads på hylderne - det er ren krig. Men så længe cider er en god forretning for supermarkederne, får cider god plads i butikkerne,« forklarer han.

Kopparberg skal fremover styrke sin position på det skandinaviske marked, og Peter Bronsman drømmer om på længere sigt at åbne et bryggeri i hvert af de nordiske lande. Også i Danmark – selv om markedet er hårdere end i de andre nordiske lande. Men med Peter Bronsmans historik in mente kan et Kopparberg-bryggeri meget vel snart være at finde på dansk grund.