Chr. Hansens CFO: Asien lyser op i stærkt kvartal

Ingredienskoncernen Chr. Hansen har haft pæn organisk vækst i årets første kvartal, hvor særligt salget af kulturer og enzymer til mejeriindustrien driver væksten, og hvor stor vækst i Asien lyser op.

Ingredienskoncernen Chr. Hansen har haft pæn organisk vækst i årets første kvartal, hvor særligt salget af kulturer og enzymer til mejeriindustrien driver væksten, og hvor stor vækst i Asien lyser op. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Selskabet havde i første kvartal, der dækker over perioden september-november, en organisk vækst på 14 pct., og det har ført en opjustering med sig.

- Vi har rigtig godt momentum i vores kultur- og enzymdivision, hvor vi vokser med 14 pct. Det er rigtig højt i den her branche, og det er vi meget tilfredse med, siger Chr. Hansens finansdirektør, Søren Westh Lonning, i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal.

Ser man på det regionale, så erklærer han sig tilfreds med udviklingen i regionerne Europa og Mellemøsten, Nord- og Sydamerika samt Asien og Stillehavsområdet. Særligt sidstnævnte lyser op.

- Jeg vil fremhæve Asien, som har en vækst på 31 pct. Det er bredt funderet, men især i Kina går det godt. Der bliver skrevet meget om en svær tid i Kina i medierne i øjeblikket, men det er ikke noget, vi mærker.

- Vi ser det delvist som et resultat af vores strategi om at gå direkte til kunderne i stedet for at bruge distributører, siger Søren Westh Lonning.

Derudover glæder han sig over, at der har været markant fremgang i selskabets farvedivision, der ellers har været et problembarn for selskabet i en længere periode.

Han erkender, at væksten i farvedivisionen, som var på 23 pct. i første kvartal, til dels skyldes et nemt sammenligningsgrundlag.

- Første kvartal sidste år var dårligt i vores farvedivision, så det hjælper selvfølgelig på væksten. Men vi ser et fortsat godt momentum i farveforretningen, siger Søren Westh Lonning.