Chr. Hansen-topchef: Vi har leveret på strategien

En gennemgang viser, at Chr. Hansen har leveret på stort set alle parametre af strategien Nature's No. 1., siger topchef Cees de Jong på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

Chr. Hansen venter en driftsmargin - EBIT-margin - der bliver forbedret over perioden sammenlignet med 2012/13, hvor den var på 27,1 pct. Topchefen vil ikke komme et tal nærmere, men henviser til, at han tidligere har nævnt omkring 0,2 pct. højere i gennemsnit per år. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

- Samlet set har vi leveret på langt størstedelen af parametrene. Når jeg ser på begge mikrobielle forretninger (Food Cultures & Enzymes og Health & Nutrition, red.), har vi gjort det godt med hensyn til organisk vækst og marginudvidelse, så det kan jeg kun være tilfreds med, siger Cees de Jong, der dog ikke er lige så tilfreds med udviklingen i marginen for divisionen Natural Colors.

Selskabet har i forbindelse med gennemgangen været i stand til at indsnævre den langsigtede målsætning om en årlig organisk omsætningsvækst til 8-10 pct. fra 7-10 pct. Selskabet har leveret i den høje ende af det spektrum, men den justerede forventning er ikke konservativ, selvom selskabet de senere år har leveret i den høje ende og sågar højere.

- Vi ser fem år frem, og det her ser ud til at være det rigtige tal, fastslår Cees de Jong over for Ritzau Finans.

- Vi føler os meget sikre på, at vi kan levere 8-10 pct. vækst. Men det er ikke "kun" 8-10 pct. Hvis man ser på andre selskaber inden for mad, smag og ingredienser, så slår vores vækst stort set dem alle, fortsætter han.

VENTER FORBEDRET EBIT-MARGIN

Chr. Hansen venter en driftsmargin - EBIT-margin - der bliver forbedret over perioden sammenlignet med 2012/13, hvor den var på 27,1 pct. Topchefen vil ikke komme et tal nærmere, men henviser til, at han tidligere har nævnt omkring 0,2 pct. højere i gennemsnit per år.

- Det kan måske blive deromkring, men jeg giver ikke specifikke tal, for det kommer også an på markedsudviklingen. Det kan være forskelligt fra år til år, og nu er landbrugskunder eksempelvis under pres, siger han.

Chr. Hansen præsenterede Nature's No. 1 tilbage i 2013. Den har seks overordnede temaer, hvoraf tre er mærket på de forskellige forretningsområder, og tre er mærket på gruppen generelt.

For Food Cultures & Enzymes gælder det om at få udnyttet potentialet fuld ud, mens Health & Nutrition skal udvikle platformen for mikrobielle løsninger. Her står det på kapitalmarkedsdagen klart, at begge afdelinger leverer. Sidstnævnte er sågar længere fremme med de mikrobielle løsninger, end det var ventet tilbage i 2013, fortæller Cees de Jong.

COLORS HALTER EFTER

Til gengæld kniber det med at leve op til målsætningen om at skabe yderligere værdi i divisionen Natural Colors, hvor EBIT-marginen landede på 8,3 pct. i 2014/15.

- Jeg er ikke tilfreds med marginerne i Colors. De skal være midt i titallet - omkring 15 pct. Vi er på vej tilbage, og i det seneste kvartal var EBIT-marginen 12 pct., påpeger topchefen, der forklarer en del af marginpresset med opretningen af en separat Colors-division.

De øvrige punkter i strategien handler om at styrke positionen i udviklingsmarkeder - særligt i Asien - skabe forandring i innovation og skabe drivkraft for vækst.