Chr. Hansen dir.: Vi skal være paranoide overfor konkurrenter

Selv om ingredienskoncernen Chr. Hansen er markedsleder på mejeriområdet, så er der grund til at være bange for, at konkurrenterne forsøger at tage markedsandele fra den største division, Food Cultures & Enzymes.

Foto: Asger Ladefoged. Selv om ingredienskoncernen Chr. Hansen er markedsleder på mejeriområdet, så er der grund til at være bange for, at konkurrenterne forsøger at tage markedsandele fra den største division, Food Cultures & Enzymes.
Læs mere
Fold sammen

Det siger Christoffer Lorenzen, der er direktør for divisionen, i forbindelse med en kapitalmarkedsdag i London onsdag.

»Vi er blevet velsignet af et meget stabilt konkurrentlandskab. Hvad vi dog ser, er interesse fra nogle selskaber, der forsøger at komme ind på markedet. Novozymes eksempelvis er interesseret i mikrober,« siger direktøren.

Divisionen står for 60 pct. af en omsætning på over 1000 mio. euro, og den vokser mere end markedet gør over en kam.

»Vi regner med, at konkurrencen øges. Vi bliver nødt til at være lidt paranoide og have respekt for den viden og den kunnen, der er hos konkurrenterne,« siger Christoffer Lorenzen.

I divisionen er også området bioprotection, der er et område, hvor naturen bruges til at løse problemer i forhold til fødevarer som naturligt forekommende bakterier, der kan reducere brugen af kemiske præservativer.

Bioprotection ventes at bidrage med 200 mio. euro til forretningen i 2025.

»Dialogen i Kina og i Latinamerika er ikke så modnet som i Europa. Men vi tror, at der er mulighed for penetration der i samme grad og måske endnu højere end i Europa og USA,« siger divisionsdirektøren.

Han påpeger, at to tredjedele af de 200 mio. euro kommer fra bioprotectionløsninger til mejeriprodukter.