Chr. Hansen-boss: Klogt at sigte på linje med langsigtede mål fra start

Ingredienskoncernen Chr. Hansen overraskede positivt med en organisk vækst på 10 pct. i regnskabsåret 2016/17.

Chr. Hansens topchef, Cees de Jong Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Regnskabsåret bød på en oppræcisering i juli, efter at selskabet havde startet det netop afsluttede regnskabsår med en forventning om en vækst på 8-10 pct. I årsregnskabet, der blev fremlagt onsdag morgen, fremgår det, at selskabets forventning til den organiske vækst i det kommende regnskabsår også ligger i niveauet 8-10 pct.

- Det er vores langsigtede mål, og i starten af året tror jeg, at det er klogt at sigte efter 8 til 10 pct. Ved årets start er der altid usikkerheder, siger Cees de Jong, administrerende direktør i Chr. Hansen, til Ritzau Finans i forbindelse med regnskabet.

Han fortæller, at en af usikkerhederne lige nu er, hvordan væksten vil udvikle sig i "Human Health", der er en del af divisionen Health & Nutrition, i USA.

- I Human Health-forretningen kommer vi fra en meget stærk vækst, og vi ser nu, at vi går mod en mere beskeden vækst. Jeg tror, at det særligt vil påvirke os i første kvartal. I første kvartal forventer vi også, at Natural Colours vil vise lidt mindre stærke takter, men at divisionen vil gøre op for det i løbet af året, siger Cees de Jong.

Der er omvendt store forventninger til ingrediensselskabets største forretningsområde, Food Cultures & Enzymes. Ifølge den administrerende direktør ventes divisionen i regnskabsåret 2017/18 at vokse mere, end de langsigtede mål lægger op til.

- Momentum er meget godt i markedet. Chr. Hansen er godt positioneret. Måske kæmper nogle store selskaber, men vi ser, at de små selskaber klarer det godt, og vi leverer også til dem.

- Særligt bioprotection vokser fantastisk godt. Den del bliver mere vigtig i Food Culture & Enzymes-divisionen, og nu lancerer vi en anden generation af produkter, der skal hjælpe os med at levere stærk vækst, siger Cees de Jong.

De langsigtede forventninger til det største forretningsområde lyder på en organisk vækst på 7-8 pct. For Health & Nutrition ventes en organisk vækst på 10 pct., mens Natural Colours ventes at vokse med omkring 10 pct.