Chokolade til hjemmeaftener booster overskud

Chokoladespisende englændere hjalp Cadbury med at tredoble resultatet og fik samtidig selskabet til at hæve de samlede forventninger til året.

Englænderne bliver hjemme og spiser mere chokolade til glæde for Cadbury. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mika Clarke / Scanpix
Overskuddet i Cadbury, der bl.a. står bag Halls og tyggegummiet Trident, steg fra 113 mio. pund i de første 6 måneder sidste år til 313 pund mio. pund i år, skriver nyhedssitet timesonline.

Salget i England blev isæt båret frem af chokoladeprodukterne Wispa og Giant Buttons, som er blevet ekstra populære i en tid hvor englænderne pga. recessionen i stigende omfang bliver hjemme.

”Folk vil gøre noget godt for dem selv. Vi er et attraktivt produkt i svære tider,” siger Cadburys adm. direktør Todd Stitzer.

Cadbury siger nu, at selskabet forventer en stigning i indtjeningsmarginalen, altså indtjeningen som andel af omsætningen, på mellem 0,8 og 1 procentpoint, mens analytikerne havde ventet en stigning på mellem 0,7 og 0,8 procentpoint.

Gruppen siger desuden, at det overordnede resultat skal ses i sammenhæng med omkostningsreduktioner. Der er bl.a. blevet brugt færre penge på marketing og siden 2007 har gruppen lukket fabrikker og reduceret job for at effektivisere.