Chemometec-topchef: Satsning på mere direkte salg kører godt

En strategi om mere direkte salg fortsætter med at glide på skinner for Allerød-virksomheden Chemometec, der også har haft travlt med at afsætte sit bedst sælgende produkt til kunderne.

Foto: Jan Jørgensen. En strategi om mere direkte salg fortsætter med at glide på skinner for Allerød-virksomheden Chemometec, der også har haft travlt med at afsætte sit bedst sælgende produkt til kunderne.
Læs mere
Fold sammen

Sådan lyder forklaringen på, at selskabet, der laver instrumenter til tælling og analyse, torsdag har kunnet opjustere forventningerne til årets omsætning og indtjening.

- Vi har fået tallene hjem for første halvår, og det er gået lidt bedre end forventet, så vi ser på positivt på resten af året, siger topchef Michael Eising.

Chemometec regner nu med en omsætning på 75-80 mio. kr. for regnskabsåret 2015/2016 og et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 17-22 mio. kr. Tidligere ventede virksomheden en omsætning på 70-75 mio. kr. og et EBITDA-overskud på 13-16 mio. kr.

Michael Eising vil ikke ind på, hvor i verden salget har overgået forventningerne. Han kan dog sige, at der har været en god afsætning af produktet NC-200, der bruges til at tælle celler.

- Det er stadigvæk vores blockbuster, NC-200, som kører godt og trækker rigtig meget ude i markedet, siger han.

Derudover forklarer Michael Eising, at selskabets satsning på at skubbe mere salg direkte til kunderne, der blandt andet er medicinalselskaber, slår igennem.

- Vores transformation med at skifte fra distributørsalg til mere direkte salg slår igennem. Det har haft stor succes i USA, og det ruller vi også ud i Europa, og det går rigtig godt, siger han.

Chemometec opjusterede i løbet af sidste år hele fem gange, og det nye år byder tilsyneladende på mere af det samme. Topchef Michael Eising afviser dog, at selskabet generelt set er for forsigtige i sine forventninger.

- Jeg tror bare, at vi forsøger at være så realistiske som muligt. Jeg vil gerne levere det, jeg lover, så det er ikke, fordi vi forsøger at underspille.

- Vi bruger de data, vi har til rådighed, og kommer så med nogle forventninger ud fra det. At flere af de tiltag, vi sætter i søen, så virker bedre end forventet, det er bare helt fantastisk, siger han.