Cheføkonomerne er de nye mediestjerner

Finansverdenens cheføkonomer bliver brugt som ekspertkilder som aldrig før. De er deres vægt værd i guld - og en stor del af virksomhedernes brandingplatform.

Cheføkonom Thomas Torp, Dansk Ejendomsmæglerforening. Omtalt 394 gange på to år. Foto: Scanpix. Fold sammen
Læs mere
Analysehuset Infomedia har for Business.dk gennemgået antallet af artikler, som de toneangivende finansinstitutioners cheføkonomer har optrådt i de sidste to år.

Og deres arbejdsgivere må klappe i hænderne over det antal gange, cheføkonomerne er blevet citeret.

Øverst på listen troner de danske cheføkonomers ukronede mediekonge - Danske Banks Steen Bocian. I et imponerende antal på 2.155 artikler over de sidste to år er Steen Bocian den i særklasse mest citerede cheføkonom i Danmark.

Andenpladsen indtages af Handelsbankens Jes Asmussen, der indtil 1. august var senioranalytiker i Nordea. Sammenlignet med Steen Bocian er Jes Asmussen "kun" citeret i 1206 artikler de sidste to år.

Analysechef hos Infomedia Niels Christiansen er klar i mælet, når han skal karakterisere journalisternes voldsomme brug af finansverdenens cheføkonomer.

"Man kan roligt betegne topøkonomerne i det private erhvervsliv som de nye mediestjerner. Udover at udtale sig som eksperter på deres arbejdspladsers vegne, optræder stort set alle også i portrætartikler de sidste par år. Det skal ikke undervurderes, hvor meget cheføkonomerne betyder for deres respektive arbejdspladser - de er simpelthen med til at brande bankverdenen som alvidende," siger Niels Christiansen.

To dagsordener

Ifølge kommunikationsrådgiver Joachim Sperling har virksomhederne to dagsordener i forbindelse med brugen af cheføkonomer som frontfigurer.

"At komme i medierne med ekspertudtalelser er i sig selv positivt for bankerne. Derudover kan cheføkonomerne udtale sig i forskellige retninger, der gør, at folks adfærd bliver påvirket i en ønsket retning. Finansinstitutionerne tjener jo f.eks. penge, når kunderne konverterer deres lån. Og når en cheføkonom det ene år udtaler, at 'fast lån er bedre' og næste år anbefaler flexlån, så tjener bankerne penge," siger Joachim Sperling.

En medieskabt titel

Joachim Sperling fortæller, at selve titlen "cheføkonom" er designet direkte til medierne.

"Det var Steffen Møller fra Dansk Metal, der i sin tid startede med at kalde sig cheføkonom. Siden har titlen hængt ved, og den giver mere pondus end hvis man f.eks. 'bare' er økonom eller 'presseansvarlig'. Journalisterne vil have en ekspert," konkluderer kommunikationsrådgiveren, der dømmer økonomerne på landets universiteter fuldstændig ude af mediebilledet:

"Universitetsøkonomerne har oplevet en deroute de sidste 10 år - de er simpelthen ikke gode nok til at begå sig i medierne."

At det rent omtale-mæssigt kan betale sig for virksomhederne at få fat i den rigtige cheføkonom vidner Jes Asmussens skifte fra Nordea til Handelsbanken om. I Nordea var Jes Asmussen ansat som senioranalytiker med dansk økonomi som anvarsområde.

"Han har formået at gå fra Nordea og trække hele opmærksomheden fra sin gamle arbejdsplads over i Handelsbanken. Det er meget tydeligt, at han har trukket sin nye arbejdsplads ind i mediecentrifugen," siger Niels Christiansen.

Kan erstattes

Ifølge kommunikationsrådgiver Joachim Sperling skal man dog ikke overvurdere effekten af cheføkonomerne - der kan sagtens findes en erstatning, hvis de vælger at skifte job.

Eksemplet her er Jens Christians Nielsens skifte til Danica Pension fra BRF Kredit i december 2005. Han blev erstattet af Ulrikke Ekelund, som har formået at forsvare BRFs farver med et nogenlunde tilsvarende citat-niveau som Jens Christian Nielsen.

"Cheføkonomerne er trods alt forholdsvis marginale personer i virksomhedens systemer - det eneste, de gør, er at udtale sig. De er ikke en del af driften, og man kan sagtens finde en erstatning. Taberne bliver de banker, der ikke har råd til at betale lønningerne, men omvendt er der også en nedre grænse for, hvornår man skal have en cheføkonom - f.eks. er en bank som Roskilde Bank for lille," vurderer Joachim Sperling.

For god sammenlignings skyld har vi her på Business.dk valgt at tage Dansk Ejendomsmæglerforenings cheføkonom Thomas Torp med i sammenligningen af finansinstitutionernes cheføkonomer.

Thomas Torp blev citeret i 94 artikler i 2005, mens han i 2006 optrådte i hele 300 artikler. Et tegn på, at boligpriser og ejendomsmarkedet har været et varmt emne de sidste par år.