Chaufførmangel presser DSV til prisforhøjelser

Den danske fragtkæmpe kan ikke længere æde de stigende udgifter fra mangel på chauffører selv. Priserne skal sættes op. Det økonomiske opsving får skylden.

Foto: Nils Meilvang

Den kroniske mangel på lastbilchauffører er nu så kritisk, at verdens fjerdestørste logistik- og transportkoncern, danske DSV, ser sig nødsaget til at hæve priserne. Det skriver Finans.

Det spirende økonomiske opsving på tværs af Europa har længe udfordret branchen, og der meldes i stigende grad om flaskehalse, kapacitetspres og stigende omkostninger.


»Vi har indtil videre dækket mange af de øgede udgifter selv, men de stigende udgifter er nået til et punkt, hvor det kommer til at medføre stigende priser for forbrugeren,« siger Simon Galsgaard, adm. direktør i DSV Road, til Finans.


DSV har 40.000 ansatte i 80 lande og omsatte for 37 mia. kr. i 1. halvår, hvoraf omkring 15 mia. kr. kommer fra vejtransport. Divisionen er under pres, og driftsresultatet faldt i 2. kvartal.

I resten af branchen kan de også mærke, hvordan væksthjulene i Europa drøner derudad.

» Når vi er på vej ind i en vækstperiode, er det uhyre vanskeligt at finde kvalificerede chauffører. Der er mange chauffører, som har en håndværksmæssig uddannelse, og når der så er en vækstperiode, bliver de trukket over i byggeriet,« siger Peter Jepsen, direktør for HR og Kommunikation hos Danske Fragtmænd, til Finans.


Hos Dansk Industri er man bekymret over udviklingen.


»Dybest set handler det om, at man er begyndt at se, at man får sværere og sværere ved at flytte det rundt, som kunderne ønsker at flytte rundt med lastbiler,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, til Finans.