Chauffører tvinges til regelbrud

Strammere regler for køre-/hviletid, stigende godsmængder og flere udenlandske biler på de danske motorveje lægger nu et så stærkt pres på rastepladserne, at lastbilchaufførerne i nogle tilfælde er tvunget ud i ulovligheder.

- Chaufførerne oplever ude på de mest befærdede motorveje, at der ikke er plads til dem på de store rastepladser, når de skal holde hvil. Det kan betyde, at de må køre videre og dermed risikere store bøder for at overtræde reglerne om køre-/hviletid, siger seniorkonsulent i Dansk Transport og Logistik, DTL, Tim Hansen til Idag.dk.

Han peger på tilfælde, hvor chauffører har parkeret i nødsporet fordi der ikke har været plads.

- Det går jo så ud over trafiksikkerheden, konstaterer han og forlanger, at det offentlige lever op til sit ansvar og sikrer, at der er mulighed for at overholde køre-/hviletidsreglerne.

Det er især i Sønderjylland, Fyn og Københavns-området at problemet trænger sig på og Vejdirektoratet, der driver og står for udbygningen af de offentlige rastepladser er godt bekendt med problemet:

- Vi er i dialog med transportsektorens organisationer. Men det vil primært være i forbindelse med udbygningen af motorvejene, at vi har mulighed for også at udbygge rastepladserne, og det er klart, at det ikke er dag-til-dag projekter, siger Vejdirektoratets ansvarlige for rastepladserne, Jens Pedersen.

Alligevel har Vejdirektoratet i løbet af 2006 besluttet at nedlægge en række rastepladser. Begrundelsen er, at de er utidssvarende, uhensigtsmæssigt små, uden toilet- og badefaciliteter, samt at trafiksikkerheden heller ikke er i orden.