Charmerende mini-Mazda

Minibil. Test af Mazda2, der netop er kåret til årets bil i Danmark. Kun rummeligheden skuffer.

(SIENA)Vejen snor sig som varm spagetti om en sølvgaffel. Asfalten er efterårslun takket være en lang dag med sol fra en skyfri himmel og bilen reagerer villigt på ethvet styreimput let og ubesværet og med en herlig selvfølgelighed.

Det vil sige, at når du drejer på rattet, så svarer den lille Mazda igen med fin kommunikation om, hvor meget greb, der er tilbage i forvognen. Krummer svinget mere end forventet, kan retningen justeres et nøk med et speederslip. Det hele foregår fuld-stændig ukompliceret og viser, hvor fint det er lykkedes Mazda at sætte undervognen op på den nye bil.

En af årsagerne til bilens gode evne til at skifte retning er vægten. Med modellen går Mazda nemlig mod den trend der siger, at hver gang en model fornys, ja så er den vokset. Mazda to har tvært imod slanket sig. Både i omfang og i vægt.

At designe en lille bil er ikke det letteste, men Mazda har haft en heldig hånd med 2'eren. Den ser rigtig godt ud fra alle vinkler. Robust, sporty og moderne i snittet med en udpræget kileform. På vejen udstrålet bilen selvtillid. Og under præsentationen i et solmættet Toscane høster bilen snesesvis af beundrende blikke.

Designet koster rummelighed, men samtidig skiller bilen sig fint ud i den klasse, hvor den skal konkurrere med biler som Peugeot 207, Toyota Yaris og Suzuki Swift, for blot at nævne nogle.

På et punkt er Mazda lidt handicappet i konkurrencen med blandt andet Peugeot 207. Den danske importør, har fravalgt at tage den lille Mazda 2 hjem med diesel motor. Forklaringen er, at den ikke fås med partikelfilter og det lyder som god forklaring. Dermed er der to motorer til Mazda 2. Den mindste er på 1,3-liter og den kan fås i to power-varianter. I arbejdet med den nye bil, har man satset mange kræfter på at få vægten ned, og det er lykkedes, hvilket resulterer i meget fin benzinøkonomi og dermed lave afgifter. Mindste udgave af 1,3'eren kører eksempelvis 18,5 km/l med en 4-cylindret maskine.

Den lille version af 1,3'eren har 75 hestekræfter, mens den kraftige har 86 hestekræfter. Det er den model, som importøren regner med, bliver den mest solgte. Målt på udstyr lander bilen pænt i feltet og 2'eren har kun en mangel i grundudgaverne og det er knappen med AC.

Det kan dog tilkøbes til grundversionen, der hedder Go samt volumenmodellen, der kaldes Advance. Merprisen er mellem 5 og 7.000 kr. Til gengæld er komplet sikkerhedsudstyr inklusive ESC (Elektronisk Stabiliserings Control) og front,- side-og gardinairbags standard Billigste version fås fra 143.000 kr., men når først kunderne bestiller bilen ventes det, at de højere udstyrsvarianter, bliver de mest solgte

Interiøret er moderne og uhøjtideligt i stilen. Plasten er hård, men der er også tale om en billig bil, så Mazda er tilgivet.

Det frække design betaler bagsædet prisen for. Her er der ikke meget plads, og dermed er bilen ikke velegnet som lille familiebil.

Endvidere er bagsædet helt uden muligheder for justeringer. På de billigst version er selv et splitbagsæde ingen mulig option ned mindre man vælger udstyrsversionen Advance. Så søger man en fleksibel lille familiebil, må man vælge blandt konkurrenterne i klassen. Eksempelvis er en Opel Corsa langt mere rummelig og det samme gælder Fiat Punto .

Men er man på udkig efter en lille fræk bil med charme og velafstemt undervogn og samtidig ikke vil ofre for mange penge, ja så er Mazda 2 en frisk nyhed i klassen.