Centre redder butikker

Storcenteroperatøren Steen & Strøm der står bag en lang række storcentre herhjemme er tvunget til at give store rabatter og slække på kravene i lejekontrakterne for at holde liv i de mindre butikker og sikre centrenes belægning.

Foto: Scanpix. De små butikker i storcentrene beder om hjælp til at klare økonomien. Her ses Isabell Kristensen, da hun åbnede sin butik i Lyngby Storcenter.
Læs mere
Fold sammen
For at holde liv i de mindre, kriseramte butikker er storcentrene nu tvunget til at give rabat på lejen. Storcentrene er afhængige af selv de små butikker for at kunne fylde centrene op og derved fastholde deres tiltrækningskraft på forbrugerne. Det får dem nu til at slække på kravene til især de mindre butikker.

Hos Steen & Strøm, der er Danmarks største storcenteroperatør og står bag centre som Field’s, City 2 og Lyngby Storcenter, har man siden krisen satte ind, og gjorde livet mere end surt for store dele af detailhandlen, været villig til at ændre på vilkårene i lejeaftalerne.

”Man betaler sædvanligvis huslejen kvartalsvist, men i og med at tingene går op og ned for detailhandlen, er det klart, at vi går ind og ser på, at hvis der er nogen, der er i en situation, hvor de har svært ved at få det til at løbe rundt, så kører vi huslejen månedsvist,” forklarer Søren Brogaard Pedersen, der er direktør for Steen & Strøm i Danmark.

Rabat i visse tilfælde
Storcentrene er dog villige til at gå rigtig langt, når det gælder om at holde butikkerne oven vande, og dermed belægningen i centrene oppe, og derfor er der i visse tilfælde også tale om at give rabat i huslejen, fortæller Søren Brogaard Pedersen.

”Hvis en butik eksempelvis er under indkøring, så accepterer vi, at det tager længere tid pt., før man er oppe på fuldt blus. Og så går vi gerne ind og hjælper som vi nu kan, om det er med lejen eller med den generelle markedsføring for at sikre, at der kommer mere fokus på butikken,” siger han.

Ingen interesse i tomme butikker
Og det er især de mindre butikker, der har brug for en hjælpende hånd fra deres udlejere.

”De fleste af vores kunder er jo store foretagender, der har en velsmurt organisation bag sig, men vi ser, at nogle af de mindre kommer, efter at have været til en samtale med banken, og så kan de have brug for at betale månedsvist i stedet for kvartalsvist i et kvartal eller to,” forklarer Søren Brogaard Pedersen.

At storcentrene er begyndt at give lejerabat for at holde liv i butikkerne er en ganske god idé. Det mener Kasper Baldvinsson, konsulent i Retail Institute Scandinavia.

”Det er der også et vist rationale i, for der er en symbiose mellem butikkerne og centret, og ingen butikker er interesserede i tomme naboer, selv om konkurrencen er hård,” siger han.

Men storcentrenes villighed til at give rabat og ændre lejeaftaler har også fået en række af de store butikskæder til at kræve rabatter.

”Jeg kender til et par store kæder, der nu sender en standardskrivelse rundt til alle deres udlejere, hvor de beder om en dialog om huslejeniveauet,” siger Bjarne Jensen, partner i RED, der en del af verdens største butiksformidler, Cushman & Wakefield.

Butikkerne skal dog passe dog passe på med at sætte tommeskruerne for hårdt på centrene, påpeger Kasper Baldvinsson fra Retail Institute Scandinavia.

”Jeg tror ikke, at butikker, der bruger den nuværende situation til at presse lejen, vinder på det på længere sigt, for butikkerne er også afhængige af at have en velfungerende operatør af centret,” siger han.